تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ایران به شرکت در کنفرانس امنیتی عراق بی‌میل است

ایران، روز سه‌شنبه، نسبت به شرکت در کنفرانس بین‌المللی امنیت عراق در صورتی‌که قدرت‌های جهانی، از جمله آمریکا، در آن شرکت داشته‌باشند اظهار بی‌میلی کرد.
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، بار دیگر بر نارضایتی ایران از انتخاب شهر گردشگری شرم‌الشیخ مصر به عنوان محل برگزاری کنفرانس بعدی، تأکید کرد. وی افزود: در این کنفرانس تنها همسایگان منطقه‌ای عراق باید شرکت داشته‌باشند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، متکی اظهار داشت: ما یک گردهمایی با شرکت همسایگان عراق به علاوه مصر و بحرین را ترجیح می‌دهیم. تأکید ما بر یک کنفرانس با شرکت همسایگان عراق است و پس از آن می‌توان در مورد محل برگزاری آن به توافق رسید. از نظر ما محل برگزاری کنفرانس بهتر است در خود بغداد باشد.

عراق اعلام کرده که نشستی در سطح وزیران با شرکت همسایگان عراق و قدرت‌های جهانی از تاریخ ۳ تا ۴ ماه مه در شهر توریستی شَرم‌الشیخ در ساحل دریای سرخ برگزار خواهد شد.
به نقل از هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، این کنفرانس شامل اعضاء ثابت شورای امنیت سازمان ملل و هشت کشور صنعتی بزرگ و همسایگان عراق خواهد بود. این کنفرانس ادامه کنفرانسی در سطح پایین‌تر است که طی سال جاری در بغداد برگزار شد.

محمد مجید الشیخ، سفیر عراق در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر دیدار احتمالی منوچهر متکی و کاندولیزا رایس در نشست شرم‌الشیخ اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد به عنوان واسطه در این دیدارها عمل کنیم، کما این که دولت و مسوولان عراقی سابقا تلاش‌هایی کرده و درخواست‌هایی داشته‌اند که دیدارهایی بین مسوولان ایرانی و آمریکایی صورت بگیرد؛ چرا که اساسا معتقدیم این دیدارها می‌تواند در راستای منافع ملت عراق باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منوچهر متکی دیدار مقامات ایرانی با کاندولیزا رایس را "تحت شرایط جاری" کاملاً رد کرده‌است.

Iran reluctant to take part in Iraq meeting

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)