تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

واکنش‌‌های بین‌المللی به خبر هسته‌ای ایران

سخنگوی کاخ سفید از خبر پیوستن ایران به کشورهای تولید‌کننده صنعتی سوخت هسته‌ای ابراز نگرانی کرد.
"گوردون جان درو" در این‌باره گفت: «ما از خبر پیوستن ایران به کشورهای تولید‌کننده سوخت هسته‌ای خیلی نگران شدیم.»

شان مک‌کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز، توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به معنای سرپیچی ایران از خواسته جوامع بین‌المللی تفسیر کرد.

آقای مک‌کورمک در واکنش به انتشار خبر پیوستن ایران به کشورهای تولید‌کننده صنعتی سوخت هسته‌ای اعلام کرد: «کاملا واضح است که این اقدام ایران به چالش طلبیدن خواسته جامعه بین‌المللی برای توقف غنی‌سازی اورانیوم و انجام مذاکره در این‌باره است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت امور خارجه پس از اظهارات رییس‌جمهور ایران درباره تولید صنعتی سوخت هسته‌ای گفت: «این موضوع نشان می‌دهد که کشورهای عضو شورای امنیت درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران تصمیم درستی گرفته‌اند و اقدام ایران این تصمیم را موجه کرد.»

بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد هم از ایران خواست به درخواست سازمان ملل برای توقف غنی‌سازی اورانیوم عمل کند.

از سوی دیگر یک سخنگوی وزارت امور وزارت امور خارجه بریتانیا انتشار خبر هسته‌ای را به این معنا دانست که ایران می‌خواهد با خواسته جامعه بین‌المللی مقابله کند.

رییس‌جمهور ایران که امروز برای برگزاری جشن ملی و اعلام "خبرخوش" هسته‌ای به نطنز سفر کرده بود، تأکید کرد که ایران توانسته است در توسعه فناوری سوخت هسته‌ای به مرحله تولید صنعتی برسد.

پانزده عضو شورای امنیت به اتفاق آرا، چهارم فروردین ماه ۱۳۸۵ (۲۴ مارس) به قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران رای مثبت دادند. قطعنامه ۱۷۴۷ تحریم های قطعنامه قبلی شورای امنیت را گسترش داد.
بر اساس این قطعنامه به ایران ۶۰ روز فرصت داده شد تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند که ۱۶روز آن گذشته است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)