تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اظهارات حسینی درباره "نامه‌های لندن و پاپ" و هواپیمای المالکی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نخستین کنفرانس خبری خود در سال جدید درباره شمار زیادی از اتفاقاتی که در سال نو به وقوع پیوست، اظهار نظر کرد.

محمد علی حسینی درباره مهم‌ترین خبر روزهای گذشته رسانه‌ای جهان نیز سخن گفت و اعلام کرد که در جریان مذاکراتی که برای آزادی ملوانان بریتانیایی صورت گرفت، لندن نامه‌ای به تهران فرستاد که در آن ذکر شده بود ملوانان بریتانیایی قصد خصومت‌آمیزی نداشته‌اند.

پیشتر نیز مارگارت بکت از ارسال یادداشت دیپلماتیک لندن به تهران خبر داده بود و مطبوعات بریتانیا نیز خبرهایی درباره آن منتشر کردند.

حسینی در این باره گفت: "نامه‌ای میان ایران و انگلیس از طریق سفارتخانه‌های دو کشور رد و بدل شد. در این نامه به چند نکته اشاره شده است مبنی بر اینکه این افراد قصد خصومت آمیزی نداشته‌اند، همچنین اجتناب از تکرار آن در آینده و بررسی مکانیزم‌هایی که لازم است تا در آینده شاهد وقوع حوادث مشابه نباشیم".

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه منظور از حسن نیتی که سفیر ایران در لندن از آن سخن گفت چیست؟ گفت: "منظور حسن نیت در کلیه روابط است و مصداق خاصی مدنظر نیست؛ چرا که در مقابل حسن نیتی که ایران در برخورد با این موضوع نشان داد طبیعی است که همگان انتظار دارند طرف مقابل نیز حسن نیت را در کلیه روابط رعایت کند".

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین درباره برگزاری کنفرانس آتی عراق اظهار داشت که ایران مایل است این کنفرانس در بغداد برگزار شود.

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق، روز شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که دولت این کشور با برگزاری کنفرانس در مصر موافقت کرده است.

پیش از این از استانبول و کویت نیز برای برگزاری کنفرانس عراق سخن به میان آمده بود.

محمد علی حسینی درباره دیدار احتمالی وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه کنفرانس بغداد گفت: "فعلا موضوعی که مطرح است زمان مکان و نحوه برگزاری این اجلاس است و این موضوع فعلا جزو برنامه‌های ایران نیست".

شان مک کورمک، سخنگوی وزیر امورخارجه آمریکا پیش از این گفته بود که خانم رایس دیدار دوجانبه با همتای ایرانی خود را در کنفرانس آتی عراق منتفی نمی‌داند.

حسینی درباره خبر "نامه پاپ بندکیت به آیت‌الله خامنه‌ای" که گاردین روز شنبه آنرا منتشر کرد اظهار داشت: "خبر قطعی در این خصوص وجود ندارد و فکر نمی‌کنم چنین نامه‌ای ارسال شده باشد".

در گزارش گاردین آمده است که در اقدامی شگفت‌آمیز رهبر کاتولیک‌های جهان به رهبر ایران نامه‌ای فرستاد و از وی خواست پیش از عید پاک نظامیان بریتانیایی را به آغوش خانواده‌هایشان بازگرداند.

حسینی همچنین تایید کرد که تهران به نخست‌وزیر عراق مجوز پرواز از آسمان ایران را نداده است.
به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه ایران "موضوع مجوز پرواز آقای مالکی یک ماجرای فنی است و برای هر پروازی مجوز لازم است که باید مراحلی را طی کند".

هواپیمای نوری المالکی شب گذشته پس از اینکه ایران به وی اجازه عبور نداد، به ناچار به سوی امارات تغییر مسیر داد و نخست وزیر عراق مجبور شد 3 ساعت در فرودگاه دوبی توقف کند.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا فردا که قرار است جشن هسته‌ای برگزار شود قرار است زنجیره‌های بیشتری از سانتریفیوژ‌ها در نطنز مورد استفاده قرار گیرد؟ گفت: "اگر 24 ساعت دیگر منتظر بمانید این خبر را از زبان آقای احمدی نژاد خواهید شنید".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)