تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جلال شرفی؛ سی. آی. ای و تکذیب واشنگتن

جلال شرفی، دیپلمات ربوده شده ایرانی در عراق، که به تازگی آزاد شده است، روز شنبه اعلام کرد نیروهای آمریکایی و عراقی وی را "ربوده" بودند و وی در طول بازداشت "تحت شکنجه" بوده است.

واشنگتن این اظهارات آقای شرفی را رد می‌کند.


شرفی به خبرگزاری فارس گفته است که "ماموران سیا با کمک سازمان مخابرات عراق" وی را ربودند و او هنوز"آثار شکنجه" بر تن دارد.

این دیپلمات ایرانی گفت: "در یکی از خیابانهای بغداد در حالی که مشغول خرید از مغازه بودم توسط مامورانی که کارت وزارت دفاع عراق را داشته‌اند و برخودروهای شناخته شده نیروهای آمریکایی سوار بودند مورد ربایش قرار گرفتم ، سپس مرا به پایگاهی در اطراف فرودگاه بغداد منتقل کردند و توسط بازجویانی که برخی عرب زبان و برخی انگلیسی زبان بودند مورد بازجویی قرار گرفتم".

شرفی افزود: "سئوالات ماموران CIA در مورد حضور و نفوذ ایران در عراق بود، ‌آنها در مورد میزان کمک ایران به دولت آقای مالکی، گروه‌های شیعه، سنی و کرد سئوال می‌کردند. آنها پس از آنکه با پاسخ‌های من در مورد روابط رسمی ایران با دولت و مقام های عراقی مواجه شدند شکنجه‌ها را افزایش دادند، روزهای زیادی روز و شب مرا مورد شکنجه‌های گوناگون قرار دادند".

شرفی در ادامه اظهار داشت: "در مرحله دوم آنها سعی نمودند با نشان دادن چهره‌ای نرم، مرا تشویق به همکاری با خود کنند که توضیح دادم شما می‌توانید مطالب خود را با سفارت ایران مطرح کنید و من صرفا یک دیپلمات در سفارت هستم و خارج از وظایف قانونی نمی‌توانم کاری انجام دهم".


این دیپلمات ایرانی همچنین گفته است که وی را در نزدیکی فرودگاه بغداد رها کردند و او خود را به سفارت ایران رسانده است.

در واکنش به اظهارات جلال شرفی، گوردون جانرو، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت: "ایالات متحده هیچ دخالتی در بازداشت آقای شرفی نداشته است و ما از بازگشت وی به ایران خرسندیم".

شرفی در ماه فوریه در بغداد ناپدید و در سوم ماه آوریل آزاد شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)