تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رفسنجانی: "دیگر موضوعیتی ندارد كه ببینیم چه كسی خلیفه اول بوده است"

رفسنجانی: "دیگر موضوعیتی ندارد كه ببینیم چه كسی خلیفه اول بوده است"
اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بر لزوم کنار گذاشتن اختلافات شیعیان و اهل سنت تاکید کرد و اظهار داشت "در شرایط امروزی دیگر موضوعیتی ندارد كه ببینیم چه كسی خلیفه اول بوده است".

اكبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهوری پیشین ایران در مراسم افتتاحیه بیستمین كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران گفت: "ما مخالف بحث های طلبگی خودمان نیستیم اما نباید آنها را بین مردم عصبانی كشاند؛ ما باید از اختلافات جزئی بپرهیزیم زیرا هم آنها به اعتقادات ما و ائمه ما احترام می گذارند و هم ما به امامان اهل سنت احترام می گذاریم".

هاشمی رفسنجانی که چندی پیش درباره رفع اختلاف‌های فرقه‌های اسلامی با یک روحانی بلندپایه اهل سنت در شبکه الجزیره مناظره کرده بود، تاکید کرد: "ما اهل درگیری نیستیم و فقط دنبال احیای اسلام هستیم البته شاید اتحاد جهان اسلام سخت باشد اما تقریب مذاهب امری شدنی است. زمان بررسی خیلی از اختلافات شیعه و سنی گذشته است زیرا در حال حاضر دیگر موضوعیتی ندارد كه ببینیم چه كسی خلیفه اول بوده است".

به گزارش خبرگزاری کار ایران، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با اشاره به تاریخ زندگی پیامبر اسلام گفت: "پیامبر... همیشه بین مسلمین عقد اخوت می خواندند و جالب آنكه این اتحاد با یهودیان اطراف مدینه نیز برقرار شد".


هاشمی رفسنجانی درباره پیمان پیامبر اسلام با یهودیان گفت: "پیامبر اكرم در آن مقطع با یهودیان كه به لحاظ ثروت و استحكامات و نیروی نظامی و دانش سرآمد شبه جزیره عربستان بودند پیمان جامعی را فراهم كردند؛ یهودیان مدینه چون صاحب كتاب آسمانی بودند به لحاظ فرهنگ و علم آن زمان برجسته بودند موارد پیمان پیامبر با یهودیان برای امروز نیز بسیار درس آموز است بالاتر از همه این موارد اینكه پیامبر به عنوان داور معرفی شد. ما باید این پیمان را متناسب با روز كنیم و از سایر اهل كتاب هم برای وحدت بهره جوییم".

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اوضاع منطقه گفت: "هرچند كسانی كه امروز به منطقه تهاجم كرده‌اند مسیحی هستند اما پیام حضرت مسیح صلح و دوستی است كه دقیقا خلاف عملكرد آنها است و مسیح از آنها بیزار است اما در هر صورت آنها مسیحی هستند و شاید در كلیسا هم حاضر می شوند".

هاشمی اظهار داشت: "در هر صورت ما باید بر مشتركاتمان تاكید كنیم امروز درگیری فرقه ای در جهان اسلام بزرگترین گناه كبیره است انسانهایی ممكن است فاسق و فاسد باشند اما آنها در حوزه شخصی خود این كار را می كنند ولی عاملین درگیری های فرقه ای این فسق را تا جایی پیش می برند كه فرق مختلف روبروی هم قربة الی الله همدیگر را می كشند".

رییس‌جمهور پیشین ایران افزود: "اینها چه تفكری دارند و چه ارتباطی بین اینها و اسلام و قرآن است فرقی نمی كند این گروه عراقی باشند یا ایرانی یا شیعه و سنی چطور به خود اجازه می دهند با برادرانشان چنین رفتار كنند در حالی كه دشمن در خانه است. اگر ما طلبه ها نیز سراغ این افراد جاهل برویم دیگر خیلی جای تاسف دارد زیرا شكی نیست آمریكایی‌ها دل به درگیری شیعه و سنی بسته‌اند".

نظرهای خوانندگان

بهترين كار براي جمهوري اسلامي ان است كه به اشتباهات بيشمار خود تك تك اعتراف كند, از مردم عذرخواهي كند و سپس از همه صادقانه بخواهد كه در بازسازي كشور شركت كنند.

-- بدون نام ، Apr 8, 2007 در ساعت 03:13 PM

این نظر چه ربطی به حرف های هاشمی داشت؟

-- بدون نام ، May 9, 2007 در ساعت 03:13 PM

برای خیلیها اصلا مهم نیست پدرشان چه کسی بوده است یا اینکه پدر داشته اند یا نه

-- یک طلبه ، May 22, 2007 در ساعت 03:13 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)