تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مصر میزبان کنفرانس امنیتی عراق

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، روز شنبه از موافقت دولت این کشور برای برگزاری کنفرانسی درباره مسائل امنیتی عراق در مصر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زیباری در یک نشست خبری در بغداد اعلام کرد: "دولت عراق، موافقت کرده است که نشست وزرای کشورهای همسایه، بعلاوه گروه 5 (پنج عضو دایمی شورای امنیت) و گروه 8 (کشورهای صنعتی) در مصر، و به احتمال زیاد در شرم‌الشیخ، در تاریخ سوم و چهارم ماه مه برگزار شود".


جلال طالبانی و هوشیار زیباری. آسوسیتدپرس

این نشست به دنبال کنفرانس بغداد برگزار می‌شود. در دهم ماه مارس نمایندگان و سفرای کشورهای همسایه عراق بعلاوه اعضای دایم شورای امنیت و شماری از کشورهای عرب در بغداد به بررسی مسایل امنیتی عراق پرداختند و طی آن نمایندگان آمریکا، ایران و سوریه با یکدیگر گفتگوی مستقیم داشتند.

جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا و زلمای خلیل‌زاد، سفیر ایالات متحده در عراق، گفتگو با ایران و سوریه را سازنده توصیف کرده بودند.

وزیر امور خارجه عراق افزود: "ما امیدواریم این کنفرانس به یک دیالوگ بیانجامد و قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی با یکدیگر تماس برقرار کنند".

شان مک کورمک، سخنگوی کاندولیزا رایس، پیش از این اعلام کرده بود که وزیر امور خارجه آمریکا گفتگوی دو جانبه با همتای ایرانی خود در این کنفرانس را منتفی نمی‌داند.

هوشیار زیباری همچنین از برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی دیگر در مصر برای کمک اقتصادی جامعه جهانی به عراق خبر داد که ممکن است در کنفرانس امنیتی ادغام یا به طور جداگانه برگزار شود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)