تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ایندیپندنت: ایران ملوانان را به تلافی حمله آمریکا دستگیر کرد

روزنامه ایندیپندنت امروز در گزارشی ادعا کرد که دستگیری ملوانان بریتانیایی با تلاش نافرجام آمریکا برای ربودن دو ایرانی در عراق ارتباط داشته است.

«ایندیپندنت» چاپ لندن نوشت، تلاش ناموفق نیروهای آمریکا برای ربودن دو نیروی ارشد امنیتی ایران در شمال عراق باعث شد که بحران دستگیری ملوانان بریتانیایی در آب‌های خلیج فارس اتفاق بیفتد.

به گفته گزارشگر ایندیپندنت، "روز ۱۱ ژانویه ۲۰۰۷، یک هلی‌کوپتر نیروهای آمریکا حمله غافلگیرانه‌ای را به دفتر ایران در اربیل عراق انجام داد. نتیجه این حمله دستگیری پنج نیروی ایرانی بود که آمریکا آنان را عوامل اطلاعاتی دولت ایران می‌داند. این پنج ایرانی همچنان در بند هستند."

اما بنابر گزارش این روزنامه، هدف اصلی آمریکا از این حمله که مسئولان شهر اربیل کردستان در جریان آن قرار نگرفته بودند، ربودن دو مقام ارشد امنیتی ایران بوده است.

ایندیپندنت از محمد جعفری، معاون شورای امنیت ملی ایران و تیمسار فروزنده، رییس اطلاعات نیروهای سپاه انقلاب اسلامی به عنوان دو نیروی امنیتی ارشد ایران نام می‌برد که آمریکا در اصل به دنبال آنان بوده است.

این دو مسئول ایران برای یک دیدار رسمی با جلال طالبانی رییس‌جمهور و مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات عراق به شمال این کشور سفر کرده بودند.

ایندیپندنت، دستگیری ملوانان بریتانیایی در خلیج فارس را واکنش ایران به این حمله گزارش کرده است. اما ایران تا کنون هرگونه انگیزه دیگر از دستگیری ملوانان را جز برخورد با حضور غیرقانونی آنان در آبهای ایران، رد کرده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)