تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

لاریجانی در مصاحبه با شبکه 4 بریتانیا: ما راغبیم مسئله ملوانان حل شود

علی لاریجانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، در مصاحبه با شبکه چهار تلویزیون بریتانیا اعلام کرد که تهران خواهان این است که بحران بوجود آمده میان ایران و بریتانیا از راه دیپلماسی حل شود.

علی لاریجانی خاطر نشان کرد که وی به محاکمه ملوانان بریتانیایی نیازی نمی‌بیند.

لاریجانی همچنین تاکید کرد که اولویت ایران "حل این مسئله از کانال‌های مناسب دیپلماتیک است" و تهران "مایل نیست که بگذارد این مسئله پیچیده‌تر شود".

دبیر شورای امنیت ملی ایران همچنین از همه کسانی که در این ماجرا درگیر هستند خواست که "از زبان زور" استفاده نکنند.

دبير شورای عالی امنيت ملی ایران گفت: "ما از اينكه بعضی نيروهای انگليسی در كشور ما هستند، خوشحال نيستيم. شايد اگر دولت بريتانيا نوع ديگری عمل می‌كرد، مساله تا بحال فيصله پيدا كرده بود".

لاریجانی در ادامه افزود: "اگر در اتحاديه اروپا عضوی خطا كند و اتحاديه نيز از آن حمايت كند، معلوم می‌شود كه اتحاديه هم فرقی با آمريكا ندارد".

علی لاریجانی تاکید کرد: "ما راغب به حل مساله هستيم، اما رفتارهای غير منطقی و زبان زور بايد خاتمه پيدا كند. قبلا گفتيم كه قصد داريم خانم ملوان را آزاد كنيم. اما وقتی با رفتار غير منطقی مواجه شديم، از اين تصميم صرف نظر كرديم".

دبير شورای عالی امنيت ملی ایران افزود : "مساله اول، تعيين اين موضوع است كه آيا نيروهای انگليسی در آبهای ايران بوده‌اند. از نظر ما ‪ ۱۰۰‬درصد در آبهای سرزمينی ما بوده‌اند و بر اساس كنوانسيون ژنو متخلف هستند. مساله دوم، اين است كه تعهد و تضمين داده شود كه اين تخلفات تكرار نخواهد شد ... اولويت ما حل مساله از طريق ديپلماتيك است. اما با ذهنيت اشتباه، قضاوت می‌شود و بايد جلوی روش‌های اشتباه گرفته شود".

به گزارش ایرنا، لاریجانی همچنين با انتقاد از سياستمداران خارج از منطقه كه به گفته وی "نقض حريم دريايی ايران" را تكذيب كردند، گفت: "در عصر حجر زندگي نمي‌كنيم. سيستم‌های الكترونيک موقعيت نيروها را نشان می‌دهد، چرا با اين مواضع مساله را پيچيده‌تر می‌كنند".

لاريجانی درمورد پخش تلويزيونی اظهارات ملوانان و تفنگداران بریتانیایی اظهار داشت:
"اين عكس‌العملی به برخی رفتارها و انكارهای غير منطقی طرف مقابل بود. تمام تصاوير را هم پخش نكرديم".

از لاريجانی درباره تصميم ايران به محاكمه نظاميان بریتانیایی پرسیده شد.

دبير شورای عالی امنيت ملی ایران پاسخ داد : "نيازی به محاكمه نيست مگر آنكه دولت بريتانيای كبير علاقمند باشد كه مساله از طريق محاكمه حل شود".

لاریجانی ابراز تمایل کرد که این مساله هر چه زودتر حل شود و افزود: "ابتدا بايد مشخص شود كه نقض حريم ما رخ داده است يا خير. بايد شهامت داشته باشند و بگويند كه اشتباه كردند".

لاريجانی در پايان اين مصاحبه موافقت ايران را برای حل مساله در مذاكره با مسوولان مختلف بریتانیایی يا از طريق سفيران دو كشور اعلام كرد و گفت: "به نظر ما بايد هياتی معلوم كند، آيا (حريم ايران) نقض شده است يا خير".

گفتگوی علی لاریجانی با گزارشگر شبکه چهار بریتانیا را ببینید.
این مصاحبه دو زبانه است.

نظرهای خوانندگان

از همان روز اول مي گفتيد که ملوانان انگلیسی به خاطر نقض حریم دریایی ایران بازداشت شده اند و همه ی آن ها هم به ارتکاب خطای خود اعتراف کرده اند؛ حالا می گویید که: "به نظر ما بايد هياتی معلوم كند، آيا (حريم ايران) نقض شده است يا خير".

مولوی در چنین مواردی می فرماید: :این بدان ماند که شخصی قی کند / بعد قی کردن طمع در وی کند. میرزا

-- Mirza ، Apr 3, 2007 در ساعت 12:46 AM

پدرجان،
اين موضوع نيز بسان مرواريد معاوضه شده با آب نبات قابل حل است!!!

-- زوربای یونانی ، Apr 3, 2007 در ساعت 12:46 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)