تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

یادداشت اعتراض ایران به سفارت بریتانیا برای "حادثه بصره"

خبرگزاری دانشجویان ایران از تسلیم یادداشت اعتراض‌آمیز ایران به سفارت بریتانیا برای "حادثه تیراندازی در اطراف کنسوگری ایران" در بصره خبر داد.

یک مقام سیاسی مسئول در وزارت امور خارجه ایران به این خبرگزاری گفت: "به دنبال تحرکات روز شنبه (‌٩/١/٨٦) نیروهای نظامی انگلیسی در عراق در اطراف سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره و تیراندازی به اطراف آن روز گذشته وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی یادداشت اعتراض آمیزی به سفارت انگلیس در تهران، خواستار جلوگیری از تکرار این گونه اقدامات و احترام نیروهای انگلیسی در عراق به مقررات بین‌المللی ناظر به اماکن دیپلماتیک گردید".

این مقام وزارت امورخارجه ایران افزود: "متن این یادداشت در اختیار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک قرار گرفت تا به عنوان سند در سازمان ملل ثبت گردد".

خبر گزاری فرانسه روز شنبه نهم فروردین ماه به نقل از‌کنسولگری ایران در بصره گزارش داده بود که نیروهای بریتانیایی ساختمان نمایندگی ایران را به محاصره خود درآورده و به داخل آن رفته‌اند‌.

بر پایه این گزارش، ارتش بریتانیا در همان روز قاطعانه این خبر را تکذیب کرد و اعلام داشت که سربازان بریتانیایی هنگام گشت‌زنی عادی خود در نزدیکی کنسولگری ایران هدف تیراندازی قرارگرفته‌اند، اما از خودروهای خود پیاده نشده‌اند.

محمدرضا ناصر باغبان، کنسول ایران به خبرگزاری فرانسه گفته بود: "نیروهای بریتانیایی کنسولگری ایران در بصره را بستند. و به مدت 10 دقیقه به داخل آن رفتند و پس از آن به سوی آنان به شدت تیراندازی شد".

سرگرد دیوید گل، سخنگوی نیروهای بریتانیایی، در واکنش به این گفته کنسول ایران، ضمن تکذیب این خبر به فرانس پرس گفت: "یک خودروی گشتی هنگام بازگشت به مقر نیروهای بریتانیایی در بصره، هدف تیر اندازی سلا‌ح‌های سبک قرار گرفت که ما هم برای دفاع از خود تیراندازی کردیم و گشتی هم به راه خود ادامه داد".

بنا به گزارش فرانس پرس، سخنگوی نیروهای بریتانیایی وقوع این حادثه را در نزدیکی ساختمان کنسولگری ایران کاملا "تصادفی" دانسته بود.

وزارت امورخارجه ایران، با صدور بیانیه‌ای مراتب اعتراض تهران را به وزارت خارجه عراق اعلام کرده بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)