رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۵

پیگیری مسئله ناپدید شدن معاون وزیر دفاع پیشین ایران


لوگوی سایت وزارت دفاع

سرویس‌های اطلاعاتی ایران و ترکیه در حال تحقیقات مشترک درباره ناپدید شدن سردار علیرضا عسگری هستند. رسانه‌های عربی از جمله روزنامه الوطن چاپ عربستان در این مورد خبر داده‌اند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ایران خواهان توضیح رسمی از دولت ترکیه در باره ناپدید شدن این نظامی ایرانی شده و یک تیم وی‍ژه از سوی تهران برای پیگیری سرنوشت علیرضا عسگری از تهران به آنکارا اعزام شده‌است.
سردار سرتیپ علیرضا عسگری، معاون آماد و پشتیبانی وزارت دفاع علی شمخانی، وزیر دفاع دولت محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران بود که هجدهم بهمن ماه سال جاری در استانبول ناپدید شد. وی که گفته می‌شود اطلاعات زیادی در مورد فعالیت‌های نظامی ایران دارد، از دمشق وارد استانبول شده و پس از ورود به این شهر در هتل جیلان اقامت گزیده‌بود. سردار عسگری از مشاوران کمیسیون دفاعی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بوده‌است.

روزنامه «حریت» چاپ ترکیه به نقل از یک مقام امنیتی این کشور نوشت: تلاش‌ها برای یافتن فردی ایرانی به نام « علیرضا عسگری » تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است. به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، این مقام امنیتی گفته است: "بررسی ها حاکی از آنست که شخصی با این مشخصات از مرزهای ترکیه خارج نشده اما با توجه به مسئولیت‌های حساس و اطلاعات مهم او در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحقیقات در مورد احتمال خروج عسگری از ترکیه با مشخصات و گذرنامه جعلی ادامه دارد".

Iran presses Turkey over missing official