رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۵

قطع صدها درخت در شرق تهران

شهرداری تهران، صدها اصله درخت را در شرق تهران ریشه‌کن کرد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، طی یک هفته گذشته، بلدوزرها و دستگاه‌های راهسازی شبانه به قطع درختان و درختچه‌های پارک ملی سرخه‌حصار در وسعتی با عرض بیش از ۱۰۰ متر پرداختند. به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران، قطع درختان این پارک، که از ریه‌های تنفسی تهران به‌شمار می‌آید، با دستور قاضی دادسرای ناحیه ۷ ویژه امور شهرداری‌ها متوقف شد.
درختان قطع شده که از گونه‌های کاج تهران و سرو نقره‌ای بودند در مقابل ترمینال اتوبوسرانی شرق تهران قطع شدند. روز جمعه جمعی از طرفداران محیط زیست به همراه استادان و دانشجویان محیط زیست برای اعتراض به تخریب درخت‌ها در مقابل ترمینال شرق اجتماع کردند.

هدف از این تعریض بزرگ‌راه‌های منطقه و حذف قوس اتوبان اسبدوانی بوده‌است. از روز پنج‌شنبه، عوامل گارد محیط زیست استان تهران به همراه یگان حفاظت از جنگل در منطقه به طور شبانه‌روزی مستقر شده‌اند و به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران "از هرگونه فعالیت جدید تا روشن شدن موضوع جلوگیری می‌کنند." این در حالی است که خط‌کشی‌ها و گچ‌ریزی‌های درون این جنگل نشاندهنده برنامه شهرداری برای ادامه قطع درختان است.

طرح‌های گذر شبکه اتوبانی منطقه از محدوده قدیمی‌ترین پارک جنگلی ایران درحالی است که ترمینال شرق با اختصاص ۳۰ هکتار زمین، قرار است جابجا شود.

مهندس بزرگیان، مدیرکل محیط زیست استان تهران، تخریب درختان سرخه‌حصار را بدون مجوز قانونی دانست و افزود: " هرگونه دخل و تصرف اعم از احداث جاده و فعالیت عمرانی در پارک‌های ملی بدون مجوز شورای عالی محیط زیست ممنوع است."
مهندس محمدهادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست در این باره گفته‌است: "این طرح مربوط به چندین سال قبل است و تصمیم‌گیری آن در زمان دکتر قالیباف انجام نشده است، حال اگر مشکلی وجود داشت چرا محیط زیست آن زمان اعتراض نکرد."

پارک ملی سرخه‌حصار طی چند سال گذشته مورد ساخت‌وسازهای متعدد و تخریب و قطع درختان واقع شده که این اقدامات اعتراضات گوناگونی را از سوی نهادها و تشکل‌های مردمی در پی داشته‌است.

منبع: ایسنا

Controversy about deforestation in Eastern Tehran