رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۸۶

طرح سوییسی و "سفر اعلام نشده" به تهران

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی دیپلمات‌ها گزارش داد که سوییس، به تازگی یک مقام بلندپایه خود را به منظور ارایه پیشنهادی درباره پرونده هسته‌ای ایران به تهران فرستاده است.

به گفته این دیپلمات‌ها که نامی از آنها برده نشده است، میشائل امبویل، معاون وزارت امور خارجه سوییس، مدتی پس از سفر علی لاریجانی، مذاکره کننده ارشد ایرانی به برن، به تهران سفر کرد.


Michael Ambühl. swissinfo

برپایه گزارش یک صفحه‌ای که رویترز می‌گوید یک دیپلمات غربی در اختیار این آژانس گذاشته است : "هدف از ایران دیدار، تقویت ابتکار عمل سوییس جهت نیل به یک توافق بر سر پرونده هسته‌ای ایران و از سرگیری مذاکرات مربوط به آن بوده است".

بر پایه این پیشنهاد، ایران اجازه می‌یافت تاسیسات کنونی غنی‌سازی اورانیوم خود را که شامل صدها سانتریفوژ است، حفظ کند مشروط بر اینکه _هنگام مذاکره با گروه 5+1 _ به سانتریفوژها گاز هگزا فلوراید اورانیوم (یو. اف 6) تزریق نکند و آنها را تنها در حالتی که از این گاز خالی است روشن نگه دارد.

رویترز گزارش می دهد، یوهان اشلیمان، سخنگوی وزارت امورخارجه سوییس، سفر میشائل امبویل به تهران را نه تایید و نه تکذیب کرد اما گفت که "سوییس پیشنهاد نکرده است که این سانتریفوژها بدون گاز اورانیوم کار کند".

رویترز می‌افزاید به گفته شماری از دیپلمات‌ها این ایده، یک پیشنهاد رسمی و روی کاغذ نبوده است اما همین دیپلمات‌ها تایید می‌کنند که سوییس بارها با ایرانی‌‌ها بر سر آن گفتگو داشته است.

این دیپلمات‌ها می‌گویند که پیشنهاد سوییس با محمد البرادعی، دبیرکل آژانس، هماهنگ شده بود.

رویترز به نقل از منابع خود می‌افزاید که قدرت‌های عمده غربی که خواستار گسترده‌تر شدن تحریم‌هاعلیه ایران هستند از ابتکار عمل سوییس که تهران و البرادعی به آن با نظر مساعد می‌نگریستند، استقبال نکردند.

بنا بر گزارش رویترز توماس ماتوساک، سفیر آلمان، نیز گفته است که وی از پیشنهاد سوییس مطلع است و افزود که این طرح در مذاکرات کنونی شورای امنیت جایی ندارد.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک خود می‌افزاید که واشنگتن، لندن، پاریس و برلین، از ارایه این طرح از سوی سوییس ناخرسند بودند و از این کشور خواستند که محور مذاکره دیگری با تهران نگشاید.

پیشتر مقامات ایرانی وجود یک طرح سوییسی را تایید کرده بودند.