تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بیانیه مشترک شیرین عبادی و ایرنه خان

در آستانه نود و هشتمین سالگرد گرامیداشت روز زن، ایرنه خان و شیرین عبادی با صدور بیانیه‌ای خواستار پایان تبعیض علیه زنان ایرانی شدند.
آنها در بیانیه خود از دولت ایران خواسته‌اند به صدای زنان توجه کند و به تبعیض حقوقی علیه زنان در ایران پایان دهد.


در این بیانیه آمده: "در آستانه نود و هشتمین سالگرد گرامیداشت روز جهانی زن، ما از دولت ایران می‌خواهیم بی‌درنگ قوانینی که برای زنان تبعیض قایل می‌شود را ملغی کند.



اعلامیه جهانی حقوق بشر، که حقوق انسان را برای منزلت و تعالی انسان، بنیادین می‌شمارد تبعیض برپایه جنسیت را مردود می‌داند.



با این حال در ایران زنان تحت لوای قانون با تبعیض جدی و گسترده روبرو هستند، که بر پایه این قانون زنان از عرصه‌های مهم مشارکت سیاسی محروم می‌شوند، و با زنان چنان رفتار می‌شود که گویی شهروندان درجه دو هستند. زنان ایرانی برپایه نظام حقوقی ایران جایگاهی برابر با مردان دارند.



زمان بسیار درازی برای تحقق این (نظام حقوقی) سپری شده است.





کوششگران حقوق زنان بسیج شده‌اند تا یک میلیون امضا جمع‌آوری کنند که هدف از آن به دست آوردن پشتیبانی گسترده برای خواسته‌ مورد نظرشان که همانا برابری در برابر قانون است.





به عنوان برندگان جایزه نوبل، می‌دانیم که رابطه‌ای مستقیم میان صلح، عدالت و احترام به حقوق بشر وجود دارد. تا آن هنگام که در هر گوشه‌ای از جهان حقوق زنان پایمال شود، عدالت و صلح نمی‌تواند وجود داشته باشد. از این رو شرط لازم برای ایجاد جوامع استوار، با دوام و پایدار به رسمیت شناخته شدن حقوق برابر زنان است افزون بر این (به رسمیت شناختن حقوق برابر زنان) تضمین کننده برابری زنان و مردان در همه عرصه‌های زندگی خواهد بود که خود گامی مهم برای تبدیل حقوق بشر به یک واقعیت جهانی است".



شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل 2003 و ایرنه خان برنده جایزه صلح نوبل 1977 است.

ایرنه خان درحال حاضر دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


گپی با یک آدم معمولی

میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۵

چهار ماه در تابوت می‌خوابیدم

وبلاگستان در سالی که گذشت

گفت‌وگویی با عباس کیارستمی