تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

هشت نفر از فعالان زن آزاد شدند

در تماسی که از سوی زندان اوین با خانواده‌های هشت نفر از فعالان جنبش زنان در ایران گرفته شد، خبر داده شد این چند نفربا قید کفالت آزاد شده‌اند.

بر اساس این خبر، پرستو دوکوهکی، ساقی و سارا لقایی، نیلوفر گلکار، پرستو سرمدی، سارا ایمانیان و ناهید و فریده انتصاری افرادی هستند که با ارائه کفالت آزاد شدند.

گفت‌وگو با پرستو دوکوهکی، یکی از زنان آزاد شده را از اینجا بشنوید.


خانواده منتظر زنان زندانی مقابل اوین- عکس: سایت میدان

گفته می‌شود هنوز به این هشت نفر اتهام خاصی وارد نشده است. در حالی‌که برای آزادی تعدادی از زنان دستگیر شده از جمله نسرین افضلی و آسیه امینی به دلیل اتهام اقدام علیه امینت ملی، وثیقه ۵۰ میلیونی تعیین شده است. بازجویی این زنان در شرایطی انجام می‌شود که وکیل امکان حضور ندارد و بر اساس تبصره ماده ۱۲۸ قانون اساسی ایران، وکیل نمی تواند در مراحل مقدماتی بازجویی پرونده هایی که قاضی مشخص می کند، حاضر شود.

فریده غیرت وکیل تعدادی از زنان دستگیر شده در تجمع روز یکشنبه، در گفت‌وگویی با رادیو زمانه اعلام کرد: امروز در ملاقاتی که با سید علیرضا آوایی رئیس کل دادگستری ایران داشتم، شرحی از ماجرای تجمع و دستگیری زنان نوشتم و در نهایت اعلام شد، در یکی دو روز آینده، تکلیف زنان دستگیرشده روشن می‌شود.

غیرت همچنین اضافه کرد که با ارائه لباس و وسائل شخصی زنان دستگیر شده در اوین، امروز موافقت شد.

این گفت‌وگو را از اینجا بشنوید.

بر اساس گزارش‌ها٬‌ زنانی که هنوز در زندان هستند اعتصاب غذا کرده‌اند.

همچنین نسرین ستوده وکیل تعدادی دیگر از این زنان گفت:وثیقه پنجاه میلیونی که برای آزادی تعدادی از زندانیان درخواست شده، از لحاظ اقتصادی برای بعضی از خانواده ها بسیار سنگین است.

گفت‌وگوی رادیو زمانه با ستوده را در اینجا گوش کنید.

نیما نامداری همسر نسرین افضلی، یکی از زنانی که برای آزادی آنها وثیقه پنجاه میلیون تومانی درنظر گرفته شده می‌گوید: «در تماس تلفنی با همسرم معلوم شد که اتهام علیه امنیت ملی،به زنان زندانی تفهیم شده است.»

او می گوید : «فردا چهارشنبه است و بعد از تعطیلات آخر هفته به اضافه شنبه که تعطیلی رسمی در ایران است، بعید به نظر می رسد آنها آزاد شوند.»

.گفت‌وگو با همسر نسرین افضلی اینجاست

از درون زندان

یکی از فعالان آزاد شده، سارا لقایی، در وبلاگ شخصی خود از حبس یکی از فعالان به نام شهلا انتصاری در سلول انفرادی خبر داد.
او همچنین حال عمومی دستگیرشدگان را خوب توصیف کرد ولی از بیماری دو تن از ایشان به نام‌های پروین اردلان و رضوان مقدم خبر داد. سارا لقایی همچنین نوشت: "شهلا انتصاری که از لحظه انتقالمان به اوین در انفرادی به سر می‌برد تهدید شده که اگر همکاری نکند و نظم را مختل کند به جایی انتقال داده می شود که با هیچ بشری در ارتباط نباشد. وکیل او شادی صدر هم اکنون در اوین به سر می‌برد."

او همچنین می‌نویسد: "بچه ها روحیه خیلی خوبی دارند. شعر می خوانند و با شعار دادن به وضعیت خود اعتراض می کنند. بازجویی ها بعضاً بعد از ساعت هشت شب و تا ساعات اولیه صبح انجام می‌شود و خارج از بند بچه‌ها موظف به زدن چشم‌بند هستند. امروز بعد از چهل و هشت ساعت بازداشت به ما اجازه داده شد با خانواده های خود تماس بگیریم. چهار نفر از این اجازه مستثنی شدند."

تجمع دانشجویی در حمایت از زنان بازداشت‌شده

جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی و مدیریت و دانشکده حقوق دانشگاه تهران به حمایت از یکی از دستگیرشدگان به نام زینب پیغمبرزاده که از دانشجویان این دانشگاه بوده و همچنین حمایت از دیگر فعالان دستگیرشده، ظهر روز سه‌شنبه تجمع کردند. این خبر بنا بر گزارش‌هایی است که روز سه‌شنبه به رادیو زمانه رسیده‌است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این تجمع دانشجویان دستان خود را به هم حلقه کرده بودند و سرود «یار دبستانی من» را همراه با دست زدن می‌خواندند. در این تجمع پلاکارد‌هایی که بر روی آن نوشته شده بود، «دوستان زندانی ما، آزاد باید گردند»، «جای دانشجو در دانشگاه است نه در زندان» و «آزادی حق مسلم هر فرد است» دیده می‌شد..
در ادامه این تجمع بیانیه‌ای از سوی تعدادی از دانشجویان خوانده شد و در این بیانیه نویسندگان خواستار آزادی افراد بازداشت شده شدند. دانشجویان همچنین طوماری را که برای آزادی فعالان جنبش زنان که از سوی کمیسیون زنان دفتر ادوار تحکیم وحدت تهیه شده بود، امضاء کردند و در حالیکه شعار «دانشجوی زندانی، آزاد باید گردد» را می‌دادند، به سمت دانشکده‌ مدیریت حرکت کردند.

تریبون آزادی

به گزارش ایسنا همچنین ظهر امروز بعد از این تجمع تریبون آزادی در دانشکده‌ مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
افرادی که در تریبون آزاد حضور داشتند با خواندن سرود «یار دبستانی من» به سمت صحن دانشگاه حرکت کردند و در صحن دانشگاه شعار‌هایی چون «دانشجو دانشجو آزاد باید گردد» شنیده می‌شد.

همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران نیز در اعتراض به مطرح شدن طرح پذیرش جنسیتی در دانشگاه‌ها تجمع کردند. این دانشجویان خواستار برابری پذیرش دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها و فرصت‌های شغلی شدند.
تجمع‌کنندگان در بیانیه‌ای سهمیه‌بندی دانشگاه‌ها و اعمال هرگونه محدودیتی بر حضور و تحصیل دختران در دانشگاه را مصداق آپارتاید جنسی بیان کرده‌اند. در این بیانیه عنوان شده است: "هم اکنون در برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاهی، با قائل شدن به تفاوت‌های اعتباری زنان و مردان، با محدودیت تحصیلی دختران و ممانعت از ارتقای ایشان مواجه‌ایم. ما به این امر و نیز نسبت به این مساله که دانش آکادمیک نیز در بطن مناسبات مرد سالار تفسیر می‌گردد به شدت معترض می‌باشیم.".

Eight of 33 arrested women activists freed in Iran

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سوسن تسلیمی: «نه! تکذیب می‌کنم»

گپی با جواد یساری

حزب طرفدار احمدی‌نژاد در هلند

طبیعت و میراث فرهنگی

مکتب تفكر خيامی