تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

عفو بین‌الملل: زنان بازداشت‌شده ایرانی را رها کنید

بازجویی و انجام تحقیقات از ۳۳ زنی که روز یک‌شنبه در تهران دستگیر شده بودند، آغاز شده‌است.
سازمان عفو بین‌الملل، امروز رهایی فوری و بدون قید و شرط این ۳۳ زن دستگیرشده را درخواست کرد. این سازمان معتقد است که دستگیری این زنان اقدامی در جهت بازداشتن این فعالان از سازماندهی برنامه‌های روز جهانی زن (۱۷ اسفندماه) است.



آیرین خان، دبیرکل سازمان عفو بین الملل گفت: "به جای دستگیری تظاهرکنندگان صلح‌طلب، مسئولان ایرانی باید درخواست زنان ایرانی برای برابری در برابر قانون را جدی بگیرند و به رسیدگی موارد موجود تبعیض بر علیه زنان در نظام قضایی ایران بپردازند." وی افزود: "ما نگران هستیم که زنانی که دیروز دستگیر شده اند تا هشتم مارس، روزی که قرار بود این زنان برای حق برابری خود که در مجامع بین المللی به رسمیت شناخته شده است فعالیت هایی را انجام دهند، در بازداشت بمانند."

از سوی دیگر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران اعلام کرد "از آنجا که تعدادی از زنان بازداشت‌شده در تجمع روز یکشنبه مقابل دادگاه انقلا‌ب، روزنامه‌نگاران فعال عرصه روزنامه‌نگاری بودند، به همین دلیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، موضوع را پیگیری و برای آزادی بازداشت‌شدگان تلا‌ش می‌کند." بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران با اعلا‌م این خبر گفت: " در میان بازداشت شدگان چند تن از روزنامه‌نگاران زن عضو انجمن هم حضور دارند که تصمیم بر آن شد که به سرعت وضعیت تک‌تک بازداشت‌شدگان پیگیری شود." به گفته او "ابتدا علت دقیق حضور روزنامه‌نگاران در تجمع روز یکشنبه بررسی می‌شود تا اگر روزنامه‌نگاری به دلیل تهیه گزارش در این تجمع حاضر شده باشد، انجمن به سرعت نسبت به این موضوع واکنش نشان ‌دهد."

اعتصاب غذا

بنا بر آخرین اخبار رسیده، زنان بازداشت‌شده روز یک‌شنبه در ایران دست به اعتصاب غذا زده‌اند. یکی از زنان بازداشت‌شده روز یک‌شنبه در ایران، درتماس تلفنی با همسرش اعلام کرده است که بنا بر تصمیمی دسته‌جمعی، روز ۱۵ اسفند، همه ۳۳ زن بازداشت شده اعتصاب غذا را شروع کرده‌اند.
بنا بر آخرین اخبار رسیده نوشین احمدی خراسانی، درتماس تلفنی که با همسرش این خبر را اعلام کرده‌است. احمدی خراسانی به همسرش، جواد موسوی خوزستانی گفته است که این تصمیم گروهی را به این دلیل اخذ کرده اند که مسولان قول مساعد داده بودند که امروز همه دستگیر شدگان جوان را آزاد کنند و چون این اقدام صورت نگرفته است، در اعتراض اعتصاب غذا را آغاز کرده‌اند.

"این دستگیری‌ها غیر قانونی است"

خبر آغاز بازجویی را سهراب سلیمانی، مدیرکل زندان‌های استان تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته‌است. مدیرکل زندان‌های استان تهران، محمود سالا‌رکیا، معاون امور زندان‌‌های دادستانی تهران نیز خیلی کوتاه به خبرنگار ایلنا تأکید کرده‌است: وضعیت بازداشت‌شدگان ظرف دوشنبه و سه‌شنبه (۱۵ اسفند) مشخص می‌شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمدعلی دادخواه، از وکلای حقوق بشر در ایران، در تماس با این خبرگزاری گفته‌است که مقامات ایرانی هنوز به‌طور رسمی محل نگهداری بازداشت‌شدگان را اعلام نکرده‌اند ولی ایشان به احتمال زیاد در زندان اوین در شمال تهران محبوس شده‌اند.
دادخواه، این دستگیری‌ها را بدین علت که برگزاری تظاهرات طبق قانون اساسی ایران مجاز است، غیر قانونی دانست.

به گفته روزنامه اعتماد ملی، هنوز هیچ مقام قضایی از علت بازداشت زنان و موارد اتهامی که قرار است در بازجویی‌ها نسبت به آن پاسخ دهند، توضیحی ارائه نکرده‌است. مدیرکل زندان‌های استان تهران نیز در پاسخ به یک خبرنگار ایلنا از تعداد بازداشت‌شدگان و یا صدور قرار برای آنها اظهار بی‌اطلا‌عی کرد.

دستگیرشدگان روز یک‌شنبه، ابتدا به بازداشتگاه وزرا و سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند.

پیشینه

گروه دستگیرشده از فعالان جنبش زنان در ایران بودند. هدف از تجمع روز یک‌شنبه این فعالان در مقابل در ورودی دادگاه انقلاب، اعتراض به بازداشت، بازجویی و دادگاه فعالان جنبش زنان در یک سال گذشته بوده‌است. روز یک‌شنبه مصادف بود با برگزاری دادگاه پنج نفر از فعالان جنبش زنان که خرداد ماه سال جاری در میدان هفت تیر تهران به جرم اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده‌بودند. تجمع‌کنندگان روز ۲۲ خرداد گذشته در فراخوان خود علت این تجمع را اعتراض به قوانین تبعیض‌آمیز نسبت به زنان در ایران اعلام کرده‌بودند.
قرار بود گروه‌های مختلف جنبش زنان در ایران روز ۸ مارس (روز زن) آینده تجمعی در جلوی مجلس شورای اسلامی ترتیب بدهند که با توجه به دستگیری‌های اخیر هنوز مشخص نیست که آیا قرار تجمع ۸ مارس به‌قوت خود باقی است یا خیر.

خانواده‌های بیش از ۳۰ نفر از فعالان جنبش زنان در ایران که روز یک‌شنبه در تهران بازداشت شده‌بودند روز دوشنبه در مقابل زندان اوین تجمع کرده و خواستار آزادی دستگیرشدگان شدند. یکی از وکلای افراد دستگیرشده به رادیو زمانه گفت: از سوی مسئولان زندان به برخی از خانواده‌ها اعلام شده که برخی از دستگیرشدگان می‌توانند ظرف روز سه‌شنبه با ارائه وثیقه از سوی خانواده‌هایشان آزاد شوند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سوسن تسلیمی: «نه! تکذیب می‌کنم»

گپی با جواد یساری

حزب طرفدار احمدی‌نژاد در هلند

طبیعت و میراث فرهنگی

مکتب تفكر خيامی