تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

توافق قدرت‌ها بر سر قطعنامه جدید علیه ایران

شش قدرت جهانی بر سر قطعنامه بعدی سازمان ملل در مورد ایران به توافق رسیدند. ایالات متحده آمریکا، چهار کشور اروپایی و چین بر سر قالب کلی یک قطعنامه سازمان ملل برای گسترش تحریم علیه ایران موافقت کردند. این خبر را فیلیپ دوسِت-بلازی، وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه اعلام کرد. وی گفت: "پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان در مورد چارچوب قطعنامه جدید به توافق کامل رسیده‌اند."


نیروگاه اتمی بوشهر | عکس از AFP

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این توافق کامل در جریان یک کنفرانس تلفنی حاصل شد که روز پنج‌شنبه یکم مارس برگزار شده‌بود. در این کنفرانس، مدیران سیاسی (وزارت‌های امور خارجه) از کشورهای بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا شرکت داشتند. واشنگتن از دستیابی به " پیشرفت" در این گفتگوهای دوساعته گزارش می‌دهد. مقامات آمریکایی همچنین از برگزاری کنفرانس دیگری در روز شنبه آینده و آغاز کار بر روی متن پیش‌نویس قطعنامه در خلال هفته آینده خبر دادند.
فیلیپ دوسِت-بلازی همچنین افزود که قطعنامه جدید تحت شرایط بند ۴۱ منشور ملل متحد تنظیم خواهد شد. این بند به شورای امنیت اختیار می‌دهد تا تمامی اقدامات لازم را، به‌جز اقدام نظامی، برای اجرا شدن قطعنامه به‌عمل بیاورد.

پس از گزارش هفته پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی برعدم توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران، قدرت‌های جهانی فعالیت‌های خود را در زمینه گسترش تحریم‌ها علیه ایران افزایش داده‌اند.

Six powers agree on framework for UN resolution on Iran

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سوسن تسلیمی: «نه! تکذیب می‌کنم»

گپی با جواد یساری

حزب طرفدار احمدی‌نژاد در هلند

طبیعت و میراث فرهنگی

مکتب تفكر خيامی