تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

متکی: طرف‌های مذاکره هسته‌ای گسترش یابند


عکس از AFP

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در سفر خود به مادرید پیشنهاد افزایش شرکت‌کنندگان در مذاکرات اتمی مربوط به ایران را داد. او در ملاقات خود با لا میگوئل آنخل موراتینوس، وزیرخارجه‌ اسپانیا پیشنهاد کرد تا اسپانیا، ایتالیا، رئیس سازمان کنفرانس اسلامی و رئیس جنبش عدم تعهد نیز به شرکت‌کنندگان در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران افزوده شوند. وی گفت: "افزایش کشورهای موثر و سازمان‌های مهم منطقه‌ای و جهانی می‌تواند زمینه‌های عادلانه و واقع‌گرایی را بر فضای مذاکرات حاکم کند."
گروه شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای ایران به شکل کنونی گروه ۵+۱ نام دارد که شامل پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان است.

متکی افزود: "مسئله دیگر در مذاکرات باید رفع نگرانی‌های طرف مقابل در رابطه با انحراف ایران از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای باشد." وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد که "مکانیزم‌های لازم برای رفع این نگرانی‌ها وجود دارد."

وی تحکیم رژیم منع گسترش و ایجاد کنسرسیوم هسته‌ای در ایران با حضور کشورها و شرکت‌های خارجی را مکانیزم رفع این نگرانی‌ها دانست.
بر پایه طرح ایجاد کنسرسیوم هسته‌ای، ایران آماده پذیرش مشارکت شرکتهای دولتی و خصوصی کشورهای دیگر در مالکیت و مدیریت مجتمع‌های هسته‌ای خویش خواهد بود.

متکی تاکید کرد: "می‌توان توافقنامه‌های همه‌جانبه‌ای را در رابطه با مشکل هسته‌ای ایران منعقد کرد.".

Iran's foreign minister: More participants in nuclear talks

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


سوسن تسلیمی: «نه! تکذیب می‌کنم»

گپی با جواد یساری

حزب طرفدار احمدی‌نژاد در هلند

طبیعت و میراث فرهنگی

مکتب تفكر خيامی