تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تهران: پاسخ بریتانیا قابل بررسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که یادداشت دیپلماتیک بریتانیا به تهران "می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد".

خبرگزاری فرانسه شنبه شب از بیانیه وزارت امورخارجه ایران در واکنش به پاسخ دیپلماتیک لندن خبر داده بود که چند ساعت پس از آن خبرگزاری ایرنا نیز خبری درباره آن منتشر کرد.

بنا به گزارش ایرنا، محمد علی حسینی، در باره یادداشتی که مارگارت بکت روز شنبه از تسلیم آن به تهران خبر داده بود، گفت: "در این یادداشت نکات مختلفی وجود دارد که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد".


تونی بلر. رویترز

محمد علی حسینی در این باره افزود: "بدنبال تعرض و ورود غیرقانونی نیروهای نظامی انگلیس به آبهای جمهوری اسلامی ایران، یک یادداشت اعتراض آمیز و شدیداللحن به سفیر انگلیس در تهران "جفری آدامز" تحویل شد. در این یادداشت اعلام کردیم که دوفروند شناور انگلیسی با ‪ ۱۵‬سرنشین نظامی در تاریخ جمعه ‪ ۸۵/۱/۳‬به قلمرو آبهای سرزمین جمهوری اسلامی ایران تعرض کرده‌اند. نظر به اینکه در گذشته نیز چنین مواردی از سوی نیروهای انگلیسی رخ داده و تذکرات لازم جهت جلوگیری از تکرار اینگونه اقدامات داده شده ‌است، دولت جمهوری اسلامی ایران مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به اقدام غیرقانونی فوق در تعرض به آبهای کشورمان ابراز نمود و با تاکید بر رعایت اصول و موازین حقوق بین‌الملل مبنی براحترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی دولت ما مسئولیت دولت انگلستان نسبت به عواقب این تعرض را خاطرنشان کرده و ضرورت ارایه تضمین مبنی بر عدم تکرار اینگونه اقدامات را خواستار می باشد."

حسینی اظهار داشت : "در پاسخ به این یادداشت، سفیر انگلیس روز قبل ضمن حضور در وزارت امور خارجه یادداشت جوابیه‌ای ارایه نمود، در این یادداشت نکات مختلفی وجود دارد که می‌تواند مورد بررسی قرارگیرد".

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در پایان گفت: "ما منتظر تصحیح رفتار واتخاذ رویکردهای معقول دولت انگلیس بوده و گزینش رفتارهای یکسان ، متوازن و شفاف در چارچوب خواسته‌های مشروع و منطقی دولت جمهوری اسلامی ایران می‌باشیم".

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران از توضیح بیشتر درباره محتوای یادداشت دیپلماتیک لندن خودداری کرد.

وزیر امور خارجه بریتانیا روز شنبه لحن ملایمی درباره مناقشه تهران-لندن اختیار کرده و گفت: "گمان می‌کنم همه از وضع پیش آمده متاسفند. ما خواهان راه برون رفت از این وضع هستیم، می‌خواهیم این وضعیت مسالمت‌جویانه و هرچه زودتر پایان یابد".

وزیر امورخارجه بریتانیا افزود: "مایلیم به ما گفته شود که نیروهای ما کجا هستند و می‌خواهیم با انها تماس داشته باشیم، می‌خواهیم این مسئله حل شود".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)