تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

علی لاریجانی: "می خواهند تجاوز به حریم دیگران را عرف کنند"

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، واکنش بریتانیا به دستگیری ملوانان این کشور را "رفتارهای سیاسی درشت‌گونه" توصیف کرد و اظهار داشت بریتانیایی‌ها "می‌خواهند تجاوز به حریم دیگران را به یک عرف تبدیل کنند ولی باید بدانند که هزینه این کار بالاست و ساده نیست".

علی لاریجانی روز پنجشنبه گفت: "تجاوز قایق های انگلیسی به آبهای ساحلی کشورمان مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز دو قایق جنگی آن کشور به همین علت توقیف و سرنشینان آن متعهد شده اند دیگر به حریم دریایی ایران تجاوز نکنند" .

وی افزود : "بر اساس کنوانسیون حقوق دریایی نحوه تردد در آبهای ساحلی مشخص است و بر اساس قانون حقوق دریاها ، کشتی های جنگی برای عبور از آبهای ساحلی یک کشور باید اجازه بگیرند ولی قایق های انگلیسی توقیف شده ، برای رسیدگی به وضعیت یک کشتی هندی حریم دریایی ایران را نقض کردند" .

مقامات بریتانیایی و از جمله تونی بلر، نخست‌وزیر این کشور، گفته‌اند که این ملوانان هنگام دستگیری در آبهای عراق بوده‌اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین گفت: "اینکه دولت انگلیس به جای بررسی حقوقی و فنی موضوع ماجرا را رسانه ای کرده و رفتارهای سیاسی درشت گونه اتخاذ می کند ، عجیب است وعجیب تر آن است که برخی مقامات اروپایی پیش از بررسی فنی مسئله ، موضع گیری کرده و گفته اند که قایق های توقیف شده در حریم آبی عراق بودند" .

پیشتر برخی ازمقامات بلندپایه کشورهای اروپایی و از جمله ژاک شیراک خواستار آزادی فوری سربازان بریتانیایی شده بودند. آلمان که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، درخواست مشابهی را مطرح کرده بود. دبیر کل ناتو، رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا از دیگر مقاماتی هستند که خواستار آزادی ملوانان بریتانیایی شده بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در ادامه اظهار داشت که ایران علاقمند است موضوع بازداشت 15 نظامی انگلیسی از طریق دیپلماتیک و به صورت دو جانبه حل شود و باید مسیر قانونی در این زمینه طی شود .

لاریجانی افزود: "موقعیت انگلیسی های متجاوز به حریم دریایی کشورمان از طریق دستگاه های فنی مشخص شده است و این موضوع روی نقشه به طور دقیق پیاده و بررسی گردیده و افراد دستگیر شده اقرار به تجاوز به آبهای ساحلی ایران کرده اند و باید مشخص شود چرا به صورت مکرر به حاکمیت ما تجاوز شده است" .

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت : "برخی کشورهای منطقه که از دوستان ما هستند از جمله عراق و عمان و ترکیه در این زمینه وساطت کردند و ما نیز به آنها توضیح دادیم که با نگاه مثبت به موضوع رسیدگی می کنیم ولی رفتار انگلیسی ها نوعی فرار به جلو است و شیوه‌ای که آنها در پیش گرفته اند و سرو صدایی که راه انداخته اند ، کمکی به حل مسئله نمی کند" .

علی لاریجانی با اشاره به تعلیق روابط بریتانیا- ایران از سوی لندن اظهار داشت که "انگلیسی‌ها به دنبال آن بودند که روابط خود را با ایران تعلیق کنند" .

ماگارت بکت، وزیر امور خارجه بریتانیا روز گذشته خبر از تعلیق مناسبات لندن با تهران داد.

لاریجانی افزود: "رهبران انگلیسی نسبت به رسیدگی به این مسئله اشتباه محاسباتی دارند و ایران مقدمات آزادی یکی از نظامیان انگلیسی که زن است را فراهم کرده ولی درشت گویی و رفتار نادرست بریتانیا سبب می شود این کار تعلیق شده و صورت نگیرد" .

دبیر شورای امنیت ملی ایران گفت: "انگلیسی ها سابقه تجاوز به آبهای ساحلی کشورمان را دارند و پیش از این نیز نظامیان متجاوز اقرار کردند قوانین بین المللی را نقض کرده و به صورت غیر قانونی وارد حریم دریایی ایران شدند اما مقامات بریتانیا نمی خواهند بپذیرند که مرتکب این رفتار شدند" .

علی لاریجانی افزود: "انگلیسی ها در منطقه حساسی حضور یافتند و به بهانه رسیدگی به وضعیت کشتی های مختلف که به سوی عراق حرکت می کنند، می خواهند تجاوز به حریم دیگران را به یک عرف تبدیل کنند ولی باید بدانند که هزینه این کار بالاست و ساده نیست . ایران کشوری با اهمیت در منطقه است و ما علاقه مند به روابط دو جانبه معقول هستیم و قوانین بین المللی را رعایت می کنیم ولی اجازه نمی دهیم کسی به حاکمیت ما تجاوز کند و اگر کسی چنین رفتاری را انجام داد ، باید دلیل آن را اعلام کند و انگلیسی ها نیز باید بر اساس استدلال فنی و حقوقی بگویند مرتکب تخلف شده اند و با جنجال و رسانه ای کردن موضوع راه به جایی نخواهند برد".

روز چهار شنبه شبکه العالم ایران برای نخستین بار تصاویری از ملوانان باز داشت شده پخش کرد. العالم مصاحبه‌ای از سرباز زن بریتانیایی پخش کرد که در آن وی اظهار داشت که این سربازان "در آب‌های" ایران بوده‌اند.

واکنش بریتانیا به این فیلم خشمگینانه بود و لندن اعلام کرد پخش چنین تصاویری از تلویزیون "غیر قابل قبول" است.

لاریجانی در پایان اظهار داشت : "جمهوری اسلامی در برابر هیاهو و اقدامات غیر متعارف از حقوق ملت صرف نظر نمی کند و راه حل این مسئله نیز در گفتگوهای دو جانبه است که مقدمه آن فراهم شده و چنانچه انگلیس ها رفتارهای درشت گونه داشته باشند ، ما نیز موضوع را از طریق حقوقی پیگیری می کنیم و دود آن به چشم خودشان می رود ... مسیر حل پرونده تجاوز 15 نظامی انگلیسی به آبهای ساحلی جمهوری اسلامی گفتگوی دو جانبه است و اگر انگلیسی ها قصد دارند با فرافکنی موضوع از مسیر حقوقی مورد رسیدگی قرار گیرد ایران نیز با این مسئله مشکلی نخواهد داشت" .

نظرهای خوانندگان

پدرجان،
1- ادبيات جناب آقای لاريجانی، تناسب روشنی با ادبيات ديپلماسی دنيا ندارد.
2- اينجنين بيانات يک طرفه، صرفاً کاربرد داخلی دارد.
3- دريافت دو متن - يک قطعنامه و يک بيانيه - از سوی شورای امنيت سازمان ملل، ظرف مدت کمتر از يک هفته به عنوان يک رکورد قابل ثبت است.
4- اسيران جنگی زندانيان دربند اوين نيستند که بتوان از آنها اعترافات تلویزيونی گرفت.
5- لطفاً درخصوص مرواريد معاوضه شده با آب نبات در جريان پروندة هسته ای ايران پيش از دخالت ايشان توضيح ارائه فرمائيد.

-- زوربای یونانی ، Mar 30, 2007 در ساعت 02:32 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)