تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اعلام آمادگی وزیر دفاع آمریکا برای افزایش همکاری با ایران

وزیر دفاع امریکا اظهار داشت که این کشور آماده است با تهران در ترازی بالاتر وارد تعامل شود.

به گزارش واشنگتن پست، رابرت گیتس، در نخستین سخنرانی عمومی خود در داخل آمریکا از زمان تصدی ریاست پنتاگن در ماه دسامبر، کنفرانس بغداد را که در آن مقامات ایرانی، سوری و آمریکایی نیز حضور داشتند "نقطه آغاز خوبی برای افزایش همکاری" با تهران توصیف کرد و گفت: "دولت ما آماده تعاملات در سطوح بالاتر" با ایران است.


گیتس. فرانس پرس

رابرت گیتس که برای شورای آمریکا-ترکیه در واشنگتن سخن می‌گفت در عین حال خاطر نشان ساخت که در این تعامل باید جانب واقع‌گرایی را حفظ کرد.

وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت: "ما نباید درباره ماهیت این رژیم، یا اهدافشان در برنامه هسته‌ای، مقاصدشان در عراق، یا جاه‌طلبیشان در حوزه خلیج فارس دچار توهم شویم".

گیتس تاکید کرد همه همسایگان عراق "باید در آینده نقش سازنده‌ای به ویژه در ترغیب سازش سیاسی و کاهش خشونت‌ها داشته باشند ، حتی اگر در گذشته چنین نقشی ایفا نکرده‌اند".

وزیر دفاع ایالات متحده افزود: "این موضوع به طور قطع درباره سوریه و ایران صدق می‌کند که تا کنون نقش سازنده‌ای نداشته‌اند".

رابرت گیتس همچنین اظهار داشت که در سال 1979 به همراه برژینسکی، مشاور وقت امنیت ملی کاخ سفید، دیداری با سران ایرانی داشتند که طی آن حامل پیشنهادی برای به رسمیت شناختن دولت ایران از سوی واشنگتن بودند. گیتس افزود اما تنها سه روز پس از آن دیدار، 66 نفر در سفارت آمریکا در تهران به گروگان گرفته شدند.

رابرت گیتس خاطر نشان ساخت که ضرب‌آهنگ سیاست آمریکا پس از انقلاب 1979‌ همواره یافتن میانه‌روها در ایران بوده است که البته کمتر هم موفق بوده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)