تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بلر: دستگیری ملوانان "ناموجه" است


تونی بلر و خاویر سولانا در نشست اتحادیه اروپا در برلین

تونی بلر، نخست‌ وزیر بریتانیا، دستگیری 15 ملوان بریتانیایی از سوی ایران را "ناموجه و نادرست" خواند و تاکید کرد که این سربازان در آب‌های ایران نبوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلر در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد تشکیل اتحادیه اروپا، در برلین، به خبرنگاران گفت: "آنها در آب‌های عراق بودند، این گفته صحت ندارد که این ملوان‌ها به آبهای ایران رفته‌اند".

روز جمعه 14 مرد و یک زن بریتانیایی در اروند رود به دست نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران دستگیر شدند.

نخست‌وزیر بریتانیا که برای نخستین بار به صورت علنی در این باره اظهار نظر می‌کرد، افزود: "این وضعیت بسیار جدی است و هیچ تردیدی نیست که این افراد را از قایقی در آب‌های عراق برده‌اند".

تونی بلر افزود: "امیدوارم دولت ایران درک کند که این مسئله تا چه اندازه برای ما از اهمیت برخوردار است".

تهران می‌گوید این ملوانان را در آب‌های ایران دستگیر کرده است.

از سوی دیگر، ژاک شیراک، رییس‌جمهوری فرانسه در حاشیه همین نشست اعلام کرد که بریتانیا از "همبستگی کامل" رهبران اتحادیه اروپا در مورد دستگیری ملوانانش برخوردار است.

شیراک گفت: "ما همگی، همبستگی کامل خود را با بریتانیا اعلام می‌کنیم. واضح به نظر می‌رسد که این سربازان هنگام دستگیری در حوزه ایران نبوده‌اند".

آلمان نیز که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد روز شنبه از جانب این اتحادیه خواستار "آزادی فوری" سربازان بریتانیایی شد.

از تهران نیز گزارش می‌رسد که جفری آدامز، سفیر بریتانیا در ایران روز یکشنبه با ابراهیم رحیم‌پور، مدیرکل غرب‌اروپای وزارت امور خارجه ایران، دیدار داشته است.

به گزارش ایرنا، ابراهیم رحیم‌پور ضمن اشاره به "سلامتی" ملوانان دستگیر شده به سفیر بریتانیا گفت: "تهران همواره تلاش کرده است تا با موضوع نقض مرزهای خود با سعه صدر و خویشتنداری برخورد کند اما تخلفات ، وقایع و اظهارات متناقض مسئولان انگلیسی پس از هر حادثه واکنش‌هایی را درمیان مردم و مسئولان بوجود آورده است واین امر ما رابه تحقیقات بیشتر و مستندتر در قبال این حوادث مشکوک ملزم ساخته است".

پس از بازداشت سربازان بریتانیایی، لندن و تهران هر یک نمایندگان سیاسی دیگری را به وزارت خارجه خود احضار کرده است. بریتانیا دوبار رسول موحدیان، سفیر ایران در لندن را فراخوانده و ایران نیز در نبود جفری آدامز در تهران کاردار بریتانیا را احضار کرده بود.

نظرهای خوانندگان

ملوان به جاشوانی گفته می شود که در کشتیهای تجارتی کار میکنند . بهتر بود از دستگیر شدگان با نام "ناوی" یا "سرباز نیروی دریائی" یا "تکاور" نام می بردید

-- حسینی ، Mar 25, 2007 در ساعت 09:48 PM

با تشکراز اقدام شایسته شما برای دستگیری ناویهای انگلیسی

-- هموطن ، Apr 3, 2007 در ساعت 09:48 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)