تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

شورای امنیت پیش از رای‌گیری به متکی اجازه سخنرانی نداد

منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران، پس از تصویب قطعنامه 1747، در شورای امنیت سخنرانی کرد. وزیر امورخارجه ایران، با لحنی تند و انتقاد آمیز نسبت به این قطعنامه واکنش نشان داد و آن را "غیرقانونی، بیهوده و توجیه‌ناپذیر" خواند. متکی این قطعنامه را "هجمه"‌ای علیه ایران توصیف کرد که "طراحان" آن دارای "مقاصد شوم" هستند.

شورای امنیت به وزیر امورخارجه ایران، اجازه نداد که پیش از رای‌گیری مواضع خود را اعلام کند. پیشتر قرار بود محمود احمدی‌نژاد در این نشست شرکت کند اما آنچنانکه اعلام شد وی به دلیل "تاخیر" در صدور روادید از سوی واشنگتن از سفر به نیویورک صرفنظر کرد.


منوچهر متکی د ر شورای امنیت. AP

در حالیکه تلویزیون ایران با بی‌تفاوتی از کنار نشست شورای امنیت گذشت بیشتر شبکه‌های خبری جهان به پوشش گسترده این جلسه پرداختند. شبکه خبری سی. ان. ان برنامه‌های عادی خود را قطع کرده و جلسه شورای امنیت را به صورت زنده پوشش داد. سخنرانی طولانی منوچهر متکی نیز به طور مستقیم از سوی این شبکه پخش شد.

وزیر امورخارجه ایران پس از تصویب قطعنامه گفت: "این چهارمین بار طی ‪ ۱۲‬ماه گذشته است که شورای امنیت در یک حرکت غیرموجه به گردانندگی تعداد معدودی از اعضای دائمی خود، برای اتخاذ اقداماتی غیرقانونی،غیر ضروری و غیر قابل توجیه علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران هیچ تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی نمی‌باشد و بدین ترتیب در چارچوب وظائف شورای امنیت سازمان طبق منشور ملل متحد قرار نمی‌گیرد".


منوچهر متکی برنامه هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز توصیف کرد و اظهار داشت: "از همان ابتدا تردیدی نداشتیم و همچنین برای شورای امنیت نباید شکی وجود داشته باشد که همه این برنامه ریزیها و اقدامات بانیان قطعنامه به خاطر مقاصد جاه‌طلبانه ملی آنها و با هدف محروم نمودن مردم ایران از حقوق لاینفک شان در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است و نه به خاطر آنچه که به اصطلاح نگرانی های ناشی از اشاعه تسلیحات هسته‌ای یاد می‌شود".



متکی این قطعنامه را "سو استفاده" از نهاد شورای امنیت دانست و گفت: "طراحان این هجمه برای این که ظاهری بین‌المللی به مقاصد شوم خود بدهند، ابتدا در صدد سوء‌استفاده از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برآمدند و همانطور که خود اذعان نموده‌اند- برخی از اعضا را "مجبور" به رای دادن علیه ایران در شورای حکام نمودند، و سپس با بهره گیری از قدرت قابل ملاحظه اقتصادی و سیاسی خود اقدام به اعمال فشار و سوء‌استفاده از شورای امنیت برای تصویب سه قطعنامه غیر قانونی طی ‪ ۸‬ماه گذشته کردند".

وزیر امورخارجه ایران سپس به تاریخ قطعنامه‌های شورای امنیت درباره ایران پرداخت و اظهار داشت: "این اولین بار نیست که شورای امنیت از ایران می‌خواهد که از حقوق خود صرفنظر نماید. بیست و هفت سال پیش یعنی زمانی که صدام حسین به ایران حمله کرد شورای امنیت هفت روز تمام منتظر ماند تا عراق بتواند سی هزار کیلومتر مربع از سرزمین ایران را اشغال کند و پس از آن قطعنامه ‪ ۴۷۹‬را با اتفاق آرا به تصویب رساند و طی آن از طرفین درخواست نمود به درگیریها خاتمه دهند، بدون آنکه از متجاوز بخواهد از سرزمینهایی که اشغال نموده بود عقب نشینی کند. بعبارت دیگر شورای امنیت عملا از ایران خواست اجرای بخشی از حقوق خود - که در آن زمان به معنای سی هزار کیلومتر مربع از قلمرو ایران بود - را تعلیق نماید. همانطور که انتظار می‌رفت متجاوز با فرصت طلبی این درخواست را پذیرفت اما تصور کنید چه اتفاقی می‌افتاد اگر ایران هم این درخواست را پذیرفته بود . اگر ما این درخواست را پذیرفته بودیم هنوز در حال خواهش از صدام حسین که در آن زمان عزیز کرده شورای امنیت بود برای باز پس گرفتن سرزمینهای از دست رفته خود بودیم. ... اطمینان دارم که امروز اغلب اعضای دائم این شورا حتی نمی‌خواهند تلاش آگاهانه برای بی‌اعتبار کردن عدالت ، منشور و حقوق بین‌الملل در آن زمان توسط شورای امنیت را بخاطر آوردند چه رسد به اینکه ایران را بخاطر عدم اجرای قطعنامه ‪ ۴۷۹‬سرزنش کنند. .. همچنین اطمینان دارم که آنها نمی‌خواهند بخاطر آورند که زمانی که مردم ایران صنعت نفت خود را ملی کردند، آنها تلاش نمودند در این شورا طی قطعنامه ای ایران را به دلیل تهدید علیه صلح و امنیت محکوم کنند، ولی آنها نمی‌توانند افکار عمومی بین‌المللی را وادار به فراموش کردن آن کنند و حتما مردم ایران هیچگاه آنرا فراموش نخواهند کرد".


متکی افزود: "چگونه می‌توان ارجاع موضوع برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران به شورای امنیت را توجیه نمود در حالیکه ایران همه تعهدات خود را انجام داده است و در بالاترین سطح ممکن و بسیار فراتر از تعهدات بین‌المللی خود طبق معاهده منع اشاعه و موافقتنامه پادمان همکاری نموده است؟ آیا وضعیت موجود صرفا به این دلیل نیست که آژانس نتوانسته است کوچکترین تخلفی از مقاصد قانونی و صلح آمیز در برنامه هسته‌ای ایران بیابد؟ چگونه می‌توان از آژانس انتظار اثبات یا احراز امر عدمی داشت... آیا هیچ یک از اعضای این شورا آماده‌اند اقدام مشابهی انجام دهند؟ آیا اعضای دائمی حاضرند تنها تعداد سانتریفیوژهای خود را برای اطلاع جهانیان اعلام نمایند؟



وزیر امور خارجه ایران سپس به "رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری" در سال 1971 اشاره کرد و گفت: "مسلما، همانگونه که دیوان بین‌المللی دادگستری در رای مشورتی سال ‪ ۱۹۷۱‬خود مقرر داشت دول عضو تنها در صورتی موظف به اجرای تصمیمات شورای امنیت هستند که آن تصمیمات طبق منشور ملل متحد اتخاذ شده باشند. آیا منشور ملل متحد به شورای امنیت اجازه می‌دهد که دولتهای عضو سازمان را مجبور به صرفنظر کردن از حقوق مسلم مترتب بر عضویتشان در معاهدات بین المللی نماید؟ اگر چنین باشد این به معنی نقض اصول شناخته شده حقوق معاهدات بین‌المللی و نیز نقض هدف منشور ملل متحد مبنی بر فراهم آوردن شرایط لازم برای برقراری عدالت و احترام به تعهدات قراردادی خواهد بود".

متکی همچنین از اینکه به وی اجازه داده نشد پیش از رای گیری سخنرانی کند گله کرد و گفت: "قطعنامه‌ای که هم اکنون در خصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران تصویب گردید و رای‌دهندگان به آن حتی حاضر نشدند مواضع و استدلالات کشور من را پیش از رای گیری استماع نمایند چند ویژگی دارد که اینجانب مایلم آنها را جهت ثبت در تاریخ و توجه وجدانهای بیدار بشری مورد اشاره قرار دهم:

"- ۱‬این قطعنامه با برقراری تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران به مجازات کشوری می‌پردازد که به اعتراف آژانس تاکنون هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای آن مشاهده نشده است. این قطعنامه کشوری را مجازات می‌کند که تاکنون عضو متعهد و پایبند به معاهده منع اشاعه بوده و تمامی تاسیسات هسته‌ای آن تحت نظارت مستمر بازرسان و دوربینهای آژانس قرار داشته است. این قطعنامه کشوری را تحریم می‌کند که تاکنون به تمامی تعهدات بین‌المللی خود ناشی از ‪ NPT‬و پادمانها پایبند بوده و هیچ چیز بیش از حقوق خود تحت معاهده مزبور درخواست نمی‌کند. آیا از این روشنتر و صریحتر می‌توان یک معاهده مهم چندجانبه را که سروکار مستقیم با صلح و امنیت بین‌الملل دارد تضعیف نمود؟ آیا این اقدام شورای امنیت خود یک تهدیدجدی علیه صلح و امنیت بین الملی نیست؟


متکی. AP

‪ -۲‬قطعنامه حاضر به روشنی از ادعاهای اولیه بانیان آن فاصله گرفته و با هدف قرار دادن نظامهای دفاعی، اقتصادی و آموزشی کشور من اهداف دیگری فراتر از برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را دنبال می‌کند. تحریمهای موجود در قطعنامه همچنین بطور مستقیم یک ملت استقلال طلب، خستگی ناپذیرو با یک فرهنگ و تمدن چند هزار ساله را نشانه گرفته است. ایجاد مشکل برای صدها هزار سپرده‌گذار یا مشتری بانک سپه که دارای سابقه هشتاد ساله در ایران می‌باشد جز مقابله با مردم عادی چه معنایی دیگری دارد؟

‪ -۳‬این قطعنامه در شرایطی صادر می‌شود که نه تنها تمامی ابتکارات و پیشنهادات معقول برای بازگشت به راه حل مذاکراتی نادیده گرفته شده بلکه برخی کشورهای مشخص اساسا اجازه طرح این پیشنهادات را ندادند. ایران همواره برای مذاکرات بدون شرط و دارای زمان بندی مشخص بمنظور یافتن راه حل قابل قبول آمادگی داشته است. ایران برای دستیابی به چنین راه حلی همواره اهتمام ورزیده و پیشنهادات متعددی را جهت فراهم ساختن اطمینان های کافی نسبت به نیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای خود ارائه نموده است. طی هفته های اخیر نیز پیشنهادات دیگری مطرح شد که هر کدام می‌توانست یک فرصت برای حل عادلانه و عاقلانه این موضوع و برون رفت از وضعیت موجود باشد. تنها برداشتی که از تعجیل برخی کشورها در صدور قطعنامه و ایجاد بن بست در مسیر مذاکرات می‌توان داشت اهداف پشت پرده این کشورها و عدم وجود اراده سیاسی لازم در آنها می‌باشد.

‪ -۴‬و بالاخره قطعنامه حاضر در شرایطی علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای یک کشور در حال توسعه صادر می‌شود که قدرتهای بزرگ هسته‌ای در جهان همچنان به تقاضای مستمر جامعه بین‌المللی برای خلع سلاح هسته‌ای وقعی نگذاشته و حتی با تولید نسلهای جدید سلاحهای هسته‌ای و تهدید مستقیم به استفاده از آنها جامعه جهانی و صلح و امنیت بین‌المللی را به سخره گرفته‌اند".

وزیر امورخارجه ایران درپایان اظهار داشت: "ملت بزرگ ایران ملتی شریف، متمدن و صلح طلب است. در هیچ یک از جنایت عظیم بشری در تاریخ از جمله دو جنگ بزرگ جهانی، نسل کشی‌های متعدد، فاجعه هیروشیما، ناکازاکی، ویتنام ، بالکان بویژه بوسنی هرزگوین، جنایاتی که مستمرا علیه ملت فلسطین صورت می‌گیرد و حادثه ‪ ۱۱‬سپتامبر ردپایی از کشور و مردم ایران نیست. هیچ جنگی در دو سده اخیر نبوده است که کشور من آغازگر آن بوده باشد. حتی ما خود قربانی ‪ ۸‬سال جنگ تحمیلی، سلاحهای کشتار جمعی و تروریسم بوده‌ایم. ما خواهان صلح و ثبات و رفاه برای کلیه مردم جهان و بویژه در منطقه خود هستیم و همواره سعی نموده‌ایم عضو موثر، سازنده و مسئولیت پذیر جامعه بین‌الملل باشیم".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)