تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تصویب قطعنامه به اتفاق آرا علیه ایران

پانزده عضو شورای امنیت به اتفاق آرا به قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران رای مثبت دادند.
قطعنامه 1747 تحریم های قطعنامه 1737 را گسترش می دهد و تعداد بیشتری از شرکت ها و افرادی که گفته می شود در برنامه هسته ای و موشکی ایران شرکت دارند را مورد تحریم قرار خواهد داد.

ایران ضرب الاجل قطعنامه پیشین، برای توقف غنی سازی اورانیوم را نادیده گرفت.

ایالات متحده اعلام کرد که این قطعنامه به مثابه مورد توبیخ قرار گرفتن ایران از سوی جامعه جهانی است و تهران را بیش از پیش منزوی خواهد کرد.

امیر جونز، پری، نماینده بریتانیا، پس از تصویب قطعنامه 1747 با قرائت بیانیه ای در برابر شورای امنیت اظهار داشت: "تصویب این قطعنامه به اتفاق آرا نمایانگر نگرانی عمیق جامعه جهانی نسبت به برنامه اتمی ایران است".

در بیانیه ای که از سوی بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا تنظیم شده بود و امیر جونز پری آن را قرائت می کرد، آمده است: "ما یک بار دیگر از ایران می خواهیم که به تعهدات بین المللی خود عمل کند".

پیشتر قرار بود محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، در این نشست شرکت کند و واشنگتن نیز روز جمعه برای وی و شماری از هیات همراه روادید صادر کرده بود.

اما کمی بعد سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: "به دلیل قصورهای آشكار و آگاهانه مقامات آمریكایی در عدم صدور مجوز روادید برای هیات همراه و گروه پروازی دكتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری اسلامی ایران، وی عملا از شركت در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، بازماند".

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا با رد این اظهارات اعلام کرد که واشنگتن به موقع برای رییس‌جهوری ایران و هیات همراه و همچنین تیم پرواز و امنیتی وی روادید صادر کرده است.


تام کیسی، معاون وزیر خارجه آمریکا، اظهار داشت که بسیاری از مدارک ارسالی کامل نبوده با این حال واشنگتن پس از چند ساعت به این تقاضاها پاسخ مثبت داده است. تام کیسی احمدی‌نژاد را متهم کرد که خود مایل نبوده در برابر شورای امنیت حضور یابد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)