تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آمادگی آمریکا برای هرگونه کمک به بریتانیا

آمریکا خواستار آزادی 15 ملوانان بریتانیایی شد که روز جمعه به دست نیروهای ایرانی دستگیر شدند.

تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید در این باره اظهار داشت: "این ملوانان مانند همیشه به عملیات بازرسی از کشتی های بازرگانی در آبهای عراق مشغول بودند".

سخنگوی کاخ سفید افزود: "ما اوضاع را تحت نظر داریم".


هنگامی که از تونی اسنو پرسیده شد: واشنگتن به این رویداد چگونه واکنش نشان خواهد داد، وی در پاسخ گفت: "در حال حاضر، ما با بریتانیایی ها در تماس هستیم".


رایس. AP

وزیر امور خارجه آمریکا نیز طی اظهاراتی خواستار آزادی ملوانان بربتانیایی شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس، پیش از سفر به خاورمیانه اظهار داشت: "ما با همکاران بریتانیایی خود صحبت کرده ایم. ما به آنها پیشنهاد کمک به هر نحو ممکن را داده ایم. من واقعا فکر نمی کنم که اظهار نظر کردن در این مورد کمکی بکند. آنها باید آزاد بشوند و گمان می کنم این چیزی است که همه به آن فکر می کنند".

وزارت امور خارجه ایران، روز جمعه با صدور بیانیه ای علت دستگیری 15 ملوان بریتانیایی را "ورود غیرقانونی به آب‌های ایران" عنوان کرد و اعلام داشت که کاردار سفارت بریتانیا در نبود سفیر این کشور به این وزارتخانه احضار شده و مراتب اعتراض تهران به اطلاع وی رسیده است.

برپایه این بیانیه، ابراهیم رحیم پور، مدیركل غرب اروپای وزارت خارجه ایران خطاب به کار دار بریتانیا گفته است: "این، چندمین باری است كه نظامیان انگلیس در طول اشغال عراق، بطور غیرقانونی وارد آب‌های سرزمین جمهوری اسلامی ایران در اروندرود شده و توسط نیروهای مرزبانی كشورمان برای تحقیق و بررسی بیشتر و علت ورود، دستگیر می‌شوند".

در پی دستگیری نیروهای بریتانیا، وزارت دفاع این کشور با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: "دولت بریتانیا خواستار تحویل فوری و سالم افراد و تجهزیرات‌ خود است".


از سوی دیگر روز جمعه، رسول موحدیان، سفیر ایران در لندن، برای ادای توضیحات به وزارت خارجه بریتانیا احضار شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)