تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تهران سکوت را شکست

سرانجام پس از ساعت‌ها سکوت نسبت به خبر دستگیری 15 ملوان نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، تهران اعلام کرد که این سربازان به دلیل "ورود غیرقانونی" به آب‌های ایران دستگیر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، خانم گیت اسمیت" كاردار بریتانیا در تهران در غیاب سفیر این کشور عصر جمعه به وزارت امور خارجه ایران احضار شد و نسبت به "ورود غیرقانونی نظامیان نیروی دریایی انگلیس به آب‌های سرزمینی ایران در اروندرود" بشدت اعتراض شد.

ایرنا به نقل از اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه ایران می افزاید، مدیركل غرب اروپای این وزارتخانه در این ملاقات با ارایه جزییات حادثه گفت: "این، چندمین باری است كه نظامیان انگلیس در طول اشغال عراق، بطور غیرقانونی وارد آب‌های سرزمین جمهوری اسلامی ایران در اروندرود شده و توسط نیروهای مرزبانی كشورمان برای تحقیق و بررسی بیشتر و علت ورود، دستگیر می‌شوند".

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده است: "ابراهیم رحیم‌پور از كاردار انگلیس خواستار ارایه توضیحات فوری طرف انگلیسی در خصوص این تجاوز آشكار به آب‌های كشورمان و عدم تكرار آن در آینده شد".

برپایه این گزارش كاردار انگلیس نیز در پاسخ با ارایه توضیحاتی گفت كه بسرعت موضوع و اطلاعات داده شده را به دولت متبوع خود ارسال می كند و پاسخ لازم را در اسرع وقت به جمهوری اسلامی ایران ارایه خواهد كرد.

ایرنا می‌افزاید سفیر بریتانیا كه در لندن بسر می‌برد صبح فردا برای تبادل نظر با مقامات ایران وارد تهران می‌شود.


احضار موحدیان به وزارت خارجه بریتانیا. رویترز

از سوی دیگر سخنگوی سفارت ایران در لندن اعلام کرد که، رسول موحدیان، سفیر ایران، درخصوص دستگیری ملوانان بریتانیایی به وزارت امورخارجه بریتانیا احضار شده و با پیتر ریکت قائم مقام وزیر امورخارجه دیدار کرده است.

وزارت دفاع بریتانیا امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد 15 ملوان نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به دست نیروی دریایی ایران در خلیج فارس دستگیر شده و در بازداشت به سر می‌برند.

در بیانیه وزارت دفاع بریتانیا آمده است: "دولت بریتانیا خواستار تحویل فوری و سالم افراد و تجهزیرات‌ خود است".

وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که سپاه پاسداران ایران، ملوانان بریتانیایی را دستگیر کرده است.

این نخستین بار نیست که نیروهای بریتانیایی از سوی نیروهای ایران بازداشت می‌شوند. در سال 2004 هشت تن از ملوانان انگلیسی برای سه روز در بازداشت ایرانی‌ها به سر بردند.

نظرهای خوانندگان

Iraniha motaghalebtarin va sharortarin melat roye koreye zamin hastand. .

-- بدون نام ، Mar 24, 2007 در ساعت 04:33 AM

بايد به بيگانگان و متجاوزان اجازه دهيم به حريم ما تجاوز كنند در اين صورت ديگر متقلب و شرورترين ملت خوانده نميشويم و ديگر ايراني هايي كه در كشور هاي ديگر ميزيندبه خاك پدرانشان و خاك نيك خو ترين انسان ها بي احترامي نميكنند انسان هايي كه طي قرن ها توسط همين متجاوزان به بدترين و وحشيانه ترين وضع مورد تجاوز قرار گرفتند و براي گرفتن حق خود بايد به متجاوزان اجازه دهند تا خاک ایران را به یغما ببرند و نابود کنند...

-- baa naam va baa hoviat! ، Mar 25, 2007 در ساعت 04:33 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)