تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سنای آمریکا تاریخ خروج از عراق را تصویب کرد

دموکرات‌ها به پیروزی دیگری در سنا دست یافتند و موفق شدند سقف زمانی ۳۱ مارس ۲۰۰۸ را برای خروج نیروهای ارتش آمریکا از عراق به تصویب برسانند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه مجلس سنای آمریکا به پیشنهاد نمایندگان جمهوری‌خواه خود، مبنی بر حذف بند «زمان خروج»، رأی نداد و تنها با اختلاف دو رأی (۵۰ در مقابل ۴۸) این پیشنهاد را رد کرد.

بدین ترتیب جرج بوش، طبق وعده‌ی خود، این لایحه را وتو خواهد کرد. رییس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود هر مصوبه‌ای را که شامل جدول زمانی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق باشد وتو خواهد کرد.

هفته‌ی گذشته نیز نمایندگان کنگره با اختلاف شش رأی (۲۱۸ در برابر ۲۱۲ رأی) لایحه‌ای را به تصویب رساندند که خروج ارتش آمریکا را از عراق، در ماه مارس سال آینده الزامی می‌کرد.

این دو مصوبه جزو بودجه‌ی افزون بر ۱۲۰ میلیارد دلاری محسوب می‌شود که برای کمک اضطراری به عملیات نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سناتور دموکرات، «هری راید»، پس از تصویب این لایحه گفت: «امروز در راه تلاش‌هایمان برای امن‌تر کردن آمریکا، گام مهمی برداشتیم».
او همچنین افزود: «رییس جمهور باید آموزه‌ی خود را تغییر دهد. مصوبه‌ی امروز به او در چنین تغییری کمک می‌کند».

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، نیز پس از رأی‌گیری روز سه‌شنبه گفت: «رییس جمهور امیدی ندارد که سنا، با تصویب لایحه‌ای که وتو خواهد شد و بختی برای قانون شدن نخواهد داشت، بتواند مسیری درست ترسیم کند».

کنگره و سنا،‌هر دو، برای ابطال وتوی رییس جمهوری به دو سوم آرا احتیاج دارند.
سناتور «چاک شومر» می‌گوید: «این یک نزاع نیست؛ بلکه اقدامی‌ست برای قانع کردن و همچنین فشار آوردن به رییس جمهور، تا دیدگاه خود را تغییر دهد».

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)