تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"روس‌ها بوشهر را تخلیه کردند"

نمایندگان آمریکایی و اروپایی در وین روز سه شنبه خبر دادند روسیه تکنسین‌ها و مهندسان خود را از نیروگاه نیمه تمام بوشهر فرا خوانده است.

آسوشیتد پرس، به نقل از یک دیپلمات اروپایی و یک مقام آمریکایی گزارش می‌دهد همزمان با مذاکره مقامات بلندپایه روس و ایرانی برای رفع اختلاف بر سر نیروگاه بوشهر که به شکست انجامید، شمار زیادی از تکنسین‌ها، مهندسان و دیگر متخصصان روس در طول هفته گذشته به مسکو پرواز کرده‌اند.


یک تکنیسین روس در نیروگاه بوشهر. فرانس پرس

هنگامی که از مقام آمریکایی سئوال شد از نزدیک به 2000 نفر روس که در بوشهر مشغول بودند چه تعدادی ایران را ترک کرده اند وی در پاسخ گفت: "شمار قابل توجهی به تازگی آنجا را ترک کرده‌اند".

به گفته دیپلمات اروپایی پس از مذاکره نافرجام علی حسینی تاش، معاون علی لاریجانی، با ایگور ایوانف، رییس شورای امنیت ملی روسیه، در مسکو، شمار زیادی روس که در بوشهر مشغول بوده‌اند ایران را ترک گفته‌اند.

سرگئی نو ویکوف، سخنگوی روس اتم خروج روس‌ها را از بوشهر به تایید رسانده و دلیل آن را تاخیر در پرداخت دستمزدها عنوان کرده بود. با این حال وی مشخص نکرد که چه تعداد از ایران خارج شده‌اند.

روسیه مناقشه مسکو- تهران را صرقا بر سر مسایل مالی عنوان کرده و دادن اولتیماتوم را رد کرده است.

این مقام بلندپایه اروپایی معتقد است که مناقشه ایران و روسیه فراتر از مساله پرداخت دستمزد است.

به گفته این دیپلمات بلندپایه "ایران ممکن است که دستمزد نداده باشد، اما مسئله این نیست. مسئله این است که روس ها، ... عرضه کننده سوخت هستند، و امروز لحن خیلی تندی داشتند: ما تا زمانی که به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عمل نکرده اید، سوخت نمی دهیم ".

این دیپلمات بلند پایه می افزاید همزمانی این مناقشه با قطعنامه در پیش روی شورای امنیت تصادفی نیست.

از سوی دیگر برخی ناظران، حضور روسیه در بوشهر را به معنای امنیت این نیروگاه در مقابل حملات خارجی ارزیابی می‌کنند و کمرنگ شدن حضور روس‌ها در بوشهر نشانه خوبی برای این دسته از ناظران نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)