تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"تاسیسات نطنز به روی بازرسان گشوده شد"

دیپلمات‌های نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بازرسی این آژانس از تاسیسات هسته‌ای نطنز در روز سه شنبه خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته یکی از این دیپلمات‌ها که خواسته است نامش فاش نشود: "بازرسان امکان یافتند روز سه شنبه در ایران کار بازرسی خود را انجام دهند".


یک دیپلمات دیگر نیز اظهار داشت که کارشناسان آژانس از تاسیسات زیرزمینی نطنز بازدید کرده‌اند.


بر پایه این گزارش ایران روز شنبه از بازدید بازرسان آژانس جلوگیری کرده بود که این حرکت به گفته یکی دیگر از دیپلمات‌ها به منظور "پنهان کردن" فعالیت‌های تهران به منظور نصب سانتریفوژهای بیشتر بوده است.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید در این محل یک نیروگاه تحقیقاتی غنی‌سازی در روی زمین نیز وجود دارد که از ماه آوریل سال 2006 شروع به کار کرده است.

ایران تا کنون از نصب دوربین‌های آژانس در تاسیسات زیر زمینی نطنز که صدها سانتریفوژ در آن نصب شده، جلوگیری کرده اما برپایه گزارشی که آژانس در ماه فوریه منتشر کرد، تهران متعهد شده است که امکان "دسترسی متناوب" بازرسان را فراهم سازد.

جلوگیری از دسترسی بازرسان از تاسیسات غنی‌سازی نطنز نقض پیمان ان. پی. تی محسوب می‌شود.

محمد البرادعی دبیرکل آژانس در 22 فوریه امسال در گزارشی اعلام کرد که ایران دو آبشار 164 تایی سانتریفوژهای نطنز را، بدون تزریق گاز اورانیوم، راه‌اندازی کرده و کار نصب دو آبشار دیگر را به پایان رسانده است.

البرداعی در این گزارش گفت که آژانس "برای اقدامات موقتی راست‌آزمایی،" در تاسیسات زیرزمینی نطنز موافقت کرده است بطوریکه برای بازرسان امکان "بازرسی متناوب" فراهم شود "اما کنترل خودکار (توسط دوربین) صورت نگیرد".


برپایه گزارش البرادعی "به ایران اطلاع داده شده است که این توافق موقت راست‌آزمایی (که هم‌اکنون اجرایی شده) تا زمانی معتبر است که شمار دستگاه‌های نصب شده از 500 تجاوز نکند، و به محض اینکه از این تعداد تجاوز کرد، تدابیر حفاظتی لازم به طور کامل اجرا خواهد شد".

نظرهای خوانندگان

doostan nakhostin baar ast ke in site ro mibinam va besyaar shaad shodam Pirooz baashid o sarfaraaz (in khat ham ke mano kosht)!!

-- farnoudi@hotmail.com ، Mar 21, 2007 در ساعت 03:29 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)