تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ایران و روسیه شرط تحویل سوخت هسته‌ای را تکذیب کردند

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، خودداری روسیه از تحویل سوخت هسته‌ای نیروگاه بوشهر تا زمان تعلیق غنی‌سازی را تکذیب کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد علی حسینی تاش به رادیوی دولتی ایران گفته است که این موضوع صحت ندارد. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز این موضوع را تکذیب کرد و گزارش نشریه نیویورک تایمز را غیردقیق خواند.

روزنامه‌ نیویورک‌ تایمز در شماره‌ امروز خود به‌ نقل‌ از مقامات‌ ناشناس‌ نوشت‌ «ایگور ایوانف‌ رئیس‌ شورای‌ امنیت‌ ملی‌ روسیه‌ هفته‌ گذشته‌ به‌ علی‌ حسینی‌ تاش‌ معاون‌ علی‌ لاریجانی‌ مذاکره‌ کننده‌ هسته‌‌ای‌ ارشد ایران‌ اعلام‌ کرد تا زمانی که‌ تهران‌ به‌ درخواست‌های‌ شورای‌ امنیت‌ سازمان‌ ملل‌ متحد عمل‌ نکند و فعالیت‌های‌ خود را درزمینه‌ غنی‌‌سازی‌ اورانیوم‌ به‌ تعلیق‌ درنیاورد مسکو از تحویل‌ سوخت‌ هسته‌‌‌ای‌ مورد نیاز برای‌ نیروگاه‌ بوشهر خودداری خواهد کرد.»


نیروگاه بوشهر در زمان احداث

خبرگزاری دانشجویان ایران در این‌باره نوشت: روزهای پایانی اسفند ۸۵ در حالی سپری می‌شود كه قرار بود به گفته مسئولان ایرانی سوخت نیروگاه اتمی بوشهر تا پایان این ماه به كشورمان ارسال شود؛ اما نه تنها سوخت ارسال نشد، بلكه روس‌ها با بهانه‌ مشكلات مالی در آخرین اعلام رسمی، باز هم زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را به تاخیر انداختند.

از سوی دیگر به گزارش ایرنا، هيات روس كه برای مذاكره در مورد نيروگاه اتمی بوشهر به تهران سفر كرده بود با فرارسيدن تعطيلات نوروز، مذاكرات را "به طور موقت" پایان داد و به مسكو بازگشت.

"ايرينا يسيپووا" سخنگوي شركت "اتم استروی اكسپرت" به ایرنا گفت: «اين مذاكرات پس از تعطيلات نوروز از سرگرفته خواهد شد.»

خانم يسيپووا گفت: «طرف روس آماده است تا در صورت موافقت ايران در هر زمانی مذاكرات را از سر گيرد و اميدواريم پرداخت‌های مالی ايران به "اتم استروی اكسپرت" ازسرگرفته شود.»

اظهارات شرکت روسی

چند روز پیش، سخنگوی شرکت روسی اتم استروی اکسپورت که مجری راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر است، اعلام کرد راه‌اندازی نخستین نیروگاه اتمی ایران که قرار بود ماه سپتامبر (حدود هفت ماه دیگر) انجام شود، به احتمال زیاد، دو ماه به تأخیر خواهد افتاد.

این شرکت دلیل تأخیر را تعلل در برخی پرداخت‌های مالی اعلام کرد اما سازمان انرژی اتمی ایران نیز در پاسخ تأکید کرد «علاوه بر پرداخت تعهدات تا اول مارس، مبلغ ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معادل ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به صورت علی‌الحساب و تسویه نشده در اختیار شرکت روسی قرار داده است.»

به گفته سازمان انرژی اتمی بر اساس توافق نخستین، تاریخ پایان پروژه هشتم نیروگاه بوشهر جولای ۱۹۹۹ تعیین شده بود که این تاریخ تاکنون پنج بار به تعویق افتاده است.

سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه خود تأکید کرد که ایران انتظار دارد تا پایان مهلت تعیین شده یعنی ۱۱ فروردین ۱۳۸۶ ارسال سوخت نیروگاه به بوشهر انجام شود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)