تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

افتتاح خط لوله گاز ایران به ارمنستان

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران و روبرت کوچاریان، همتای ارمنی او، روز دوشنبه خط لوله گاز طبیعی ایران به ارمنستان را افتتاح کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دو رئیس جمهور، پس از افتتاح رسمی این خط لوله در شهر مِغری ارمنستان یک سند همکاری مشترک را نیز امضاء کردند.

این خط لوله که تمام بخش‌های پروژه آن توسط پیمان‌کاران ایرانی انجام شده از نقطه مرزی تا شهر گاجاران ارمنستان ادامه می‌یابد. هزینه این پروژه ۳۳ میلیون دلار و با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و ارمنستان اجرا شده‌است.
بر طبق یک قرارداد ۲۰ ساله قرار است ارمنستان ۳۶ میلیارد متر مکعب گاز از ایران دریافت کند. گاز صادراتی ایران که از طریق این خط لوله ۱۴۱ کیلومتری به ارمنستان می‌رسد باعث کاهش وابستگی ارمنستان به گاز وارداتی از روسیه خواهد شد. تاکنون شرکت گازپروم روسیه تأمین کننده اصلی گاز ارمنستان بوده‌است.

قرارداد خط لوله ۱۵۰ میلیون یورویی بین ایران و ارمنستان، در سال ۱۹۹۲ امضاء شد اما ساخت آن در سال ۲۰۰۴ آغاز گردید. ارمنستان در ازای دریافت گاز، به ایران برق تحویل خواهد داد. این برق در یک نیروگاه هسته‌ای بازمانده از دوران شوروی در مِتزامور ارمنستان تولید می‌شود.

Iranian gas pipeline to Armenia inaugurated

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)