تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

چشمان هخامنشیان از خاک بیرون آمدند

هیات باستان‌شناسی ایران و فرانسه در کاوش‌های باستان‌شناسی کوشک داریوش در تنگه بلاغی موفق به کشف چندین جفت چشم مجسمه از دوره هخامنشی شدند.
محمد تقی عطایی،‌ سرپرست ایرانی هیات مشترک باستان‌شناسی ایران و فرانسه، دراین‌باره به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: "از جمله یافته‌های سومین فصل کاوش هیات ایران و فرانسه در تنگه بلاغی کشف تعداد زیادی چشم مجسمه است که به صورت جفت جفت بدست‌آمده است".




نقش برجسته ای در تخت جمشید. CHN

وی در ادامه گفت: "در ساخت این چشم‌ها از ماده سستی همانند گچ استفاده شده و در وسط آن نیز برای ساخت مردمک چشم از سنگ سیاه استفاده شده است".
تا کنون بیش از 5 جفت چشم در کوشک داریوش در تنگه بلاغی کشف شده است و این هیات احتمال می‌دهد چشم‌های بیشتری تا پایان فصل کاوش کشف کنند.

سرپرست ایرانی هیات مشترک باستان‌شناسی ایران و فرانسه افزود: "کاربری این چشم‌ها برای هیات هنوز مشخص نیست و ما نمی‌دانیم که این چشم‌ها روی مجسمه‌های سنگی، یا چوبی یا نقش‌ برجسته‌ها استفاده می‌شده است".

این هیات امیدوار است تا پایان فصل کاوش که در واپسین روز اسفند است کاربری این چشم‌ها را نیز کشف کند.

بر پایه این گزارش نمونه چشم‌های یافت شده در تنگه بلاغی تا کنون در هیچ‌جای دیگری دیده نشده است و این نخستین باری است که چشم مجسمه از این دوره تاریخی به دست می‌آید.



هیات ایران و فرانسه همچنین موفق شدند ایوان شرقی کوشک داریوش را در تنگه بلاغی از زیر خاک بیرون آورند. به علت فعالیت نامعلوم بولدوزرها در این محوطه محل برخی پایه ستون‌ها تغییر کرده است و به همین دلیل هنوز مشخص نشده که پایه ستون فصل گذشته به کدام بخش از کوشک تعلق دارد.

سومین و آخرین فصل کاوش هیات ایران و فرانسه به سرپرستی محمد تقی عطایی از پژوهشکده باستان‌شناسی و رمی بوشارلا از موسسه باستان‌شناسی فرانسه تا پایان اسفند در تنگه بلاغی ادامه دارد.

نظرهای خوانندگان

حالا كه چشم بد اين كفار هم از خاك بيرون آمد ميشود سد را آب كرد و با آن كشاورزي كنيم و بدهيم مسلمين تا با آن ارتزاق كنند.
http://www.youtube.com/watch?v=pdqmdB_Sbtc&mode=related&search=
اين هم را هم ببينيد تا بهتر بدانيد اين كفار كه بودند

-- عباسعلي ، Mar 19, 2007 در ساعت 06:14 PM

Hamoon kofar boodand ke baraye iran azemat bevojood avardand, ke bad az 2500 saal hanooz donya in azemat ro nadide, hala shoma ke esme khodetoon ro mosalman ya hamoon ghere kofar mizarid che chizi baraye iran dorost kardeid?aya vaze mardon behtare shode ya abrooyi baraye iran dar donya monde ke hata bahrin beandaze yek share kochake iran nist baraye iran shamshir bekeshe

-- Persian ، Mar 19, 2007 در ساعت 06:14 PM

واقعا که خیلی بی چش. و رویید. آیین زیبای مهر را چقدر میدانید که به نیاکان ما توهین میکنید. اینان پدران و مادران این سرزمین بودند. شما از سرزمین مادری چه میدانید. با وجود امثال شما دیگر نیازی به فیلمهایی مثل 300 نیست. آفرین بر غیرت ایرانی بودنت .
زنده باد ایران و ایرانی در هر کیش و ایینی.

-- بدون نام ، Mar 19, 2007 در ساعت 06:14 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)