تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

کاظمی‌قمی: دیپلمات‌ها به زودی آزاد می‌شوند


حسن کاظمی قمی. ایرنا

سفیر ایران در بغداد از آزادی دیپلمات‌های ایرانی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش آسوشیتد پرس، حسن کاظمی قمی اظهار داشت که مقامات آمریکایی به هیات ایرانی در کنفرانس بغداد اطلاع داده‌اند که دیپلمات‌های ایرانی "مرحله نهایی" بازجویی را سپری می‌کنند. سفیر ایران در عراق ابراز امیدواری کرد که پنج دیپلمات ایرانی پیش از فرارسیدن نوروز آزاد شوند.

چندی پیش نیروهای آمریکایی با یورش به کنسولگری ایران در اربیل پنج ایرانی را دستگیر کرده و با خود بردند.

دو روز پس از این یورش، کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه آمریکا، اعلام کرد که رییس‌جمهوری آمریکا راهبرد برخورد با ایران در عراق را به تایید رسانده است.

برایان ویتمن، سخنگوی پنتاگون، روز چهارشنبه از هرگونه اظهار نظر درمورد دیپلمات‌های ایرانی خودداری کرد و آن رابه وزارت امورخارجه آمریکا محول کرد.

این درحالی است که یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که باید در این مورد از وزارت دفاع آمریکا سئوال کنند.

سفیر ایران درگفتگو با آسوشیتدپرس اظهار داشت که هرگونه تلاش برای ایجاد ثبات در عراق، تنها در صورت تحویل سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی از سوی آمریکا به "یک دولت مقتدر و مستقل" عراقی به نتیجه خواهد رسید. دولتی که هم‌اکنون در دست احزاب شیعه نزدیک به ایران است.

به گفته کاظمی قمی بدون این تفویض اختیار، "دولت عراق نمی‌تواند (نظام) دفاعی و امنیتی خود را برای برخورد با تهدیدهای در پیش رو سامان دهد" و نخواهد توانست مناسبات خود با کشورهای همسایه را بازسازی کند.

سفیر ایران ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه ایران بزرگترین تحویل‌دهنده سلاح به شیعه‌های تندرو است را رد کرد و اظهار داشت: "من به کسانی که چنین ادعاهایی می‌کنند، می‌گویم که چه مدرکی دارید؟"

حسن کاظمی قمی تاکید کرد که ایران با کنترل مرزهای طولانی خود با عراق، از ورود سلاح و افراطی‌ها به این کشور جلوگیری می‌کند. کاظمی قمی افزود: "تا به حال شنیده‌اید که یک بمب‌گذار انتحاری از ایران آمده باشد؟ ... هیچ سلاحی از مرزهای ما نمی‌آید".

سفیر ایران همچنین از آمادگی تهران برای آموزش پلیس ،اعزام مستشاران امنیتی، و همکاری‌های اطلاعاتی با دولت عراق خبر داد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)