تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

توافق ۱+۵ برای قطعنامه جدید علیه ایران

سفیران پنج عضو دایم شورای امنیت بعلاوه آلمان روز چهارشنبه به طور اصولی درباره مجموعه‌ای از تحریم‌های تازه علیه ایران به توافق دست یافتند.

به گفته سفیر آمریکا در سازمان ملل اگر دولت‌های متبوع سفرای گروه پنج بعلاوه یک به این پیش‌نویس چراغ سبز نشان بدهند، این پیش‌نویس در قالب یک قطعنامه روز پنجشنبه به شورای امنیت ارایه خواهد شد.


تاسیسات اتمی اصفهان. فرانس پرس

بدین ترتیب ایالات متحده، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان با این توافق گام مهمی برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران برداشتند.

این مجموعه از تحریم‌های پیشنهادی در اختیار ده عضو غیر دایم شورای امنیت گذاشته خواهد شد که در مذاکرات حضور نداشتند.

به گزارش آسوشیتدپرس، الخانرو ولف، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در این باره گفت: "بر اساس پاره‌ای تغییراتی که امروز از سوی برخی هیات‌ها پیش کشیده شد، ما در اصول به یک توافق دست یافتیم" .

به گفته سفیر آمریکا از آنجا که "مولفه‌ها و برداشت‌های تازه‌ای" پیش کشیده شده "لازم است که پایتخت‌ها آن را تایید کنند".

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز به خبرنگاران گفت که این پیش نویس "به طور کلی مورد توافق قرار گرفت".

چورکین در ادامه افزود: "برخی از ما ... هنوز می خواهند با پایتخت های خود پاره ای از جزییات این توافق را دوباره بررسی کنند. فکر می‌کنم ... که پاسخ مثبتی از پایتخت های خود دریافت خواهند کرد".

به گفته برخی دیپلمات‌های شورای امنیت تحریم های تازه شامل جلوگیری از صادرات تسلیحات از سوی ایران و مسدود کردن دارایی های شمار بیشتری از افراد و شرکت‌هایی خواهد بود که با برنامه
اتمی و موشکی ایران پیوند دارند.

همچنین به گفته یک دیپلمات که خواسته نامش فاش نشود قطعنامه تازه از کشورها خواهد خواست از اعطای کمک های مالی و اعطای وام های کم بهره به تهران خودداری کنند.

شورای امنیت سازمان ملل ماه دسامبر گذشته با تصویب قطعنامه 1737 تحریم های محدودی را علیه ایران وضع کرد. در این قطعنامه برای ایران مهلتی 60 روزه تعیین شد تا فعالیت های غنی سازی را متوقف کند.

تهران ضرب الاجل شورای امنیت برای توقف فعالیت های غنی سازی را نادیده گرفته است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)