تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

دو "آخوند" ایرانی و نروژی به دنبال صلح


نخست وزیر پیشین نروژ و رییس جمهور پیشین ایران در کنفرانس گفتگوی مذاهب در سال 2003. آفتن پست

دو دولتمرد پیشین ایران و نروژ، محمد خاتمی و کی‌یل ماگنه بوندویک، که هردو یک مرکز صلح را اداره می‌کنند، به تازگی توافق کرده‌اند که با یکدیگر همکاری مشترک داشته باشند.

احتمال دارد این همکاری منجر به این شود که رییس‌جمهوری پیشین ایران به اسلو برود و نخست‌وزیر پیشین نروژ به تهران.

بوندویک، نخست وزیر پیشین نروژ، می‌گوید: "پیش از این جوکی وجود داشت که هم نروژ و هم ایران با آخوندها اداره می‌شود".

اشاره بوندویک به زمانی است که وی و محمد خاتمی هردو در قدرت بودند. بوندویک در سال 1979 کشیش کلیسای دولتی نروژ شد و چند سال هم وزارت کلیسا و آموزش نروژ را بر عهده داشت.

به گزارش آفتن‌پست نروژ، خاتمی و بوندویک هر دو تلاشند که شکاف موجود میان اسلام و غرب را بهبود بخشند و میان اسلام و غرب اعتماد سازی کنند.

نخست‌وزیر پیشین نروژ که به تازگی از آمریکا به کشورش بازگشته، تایید می‌کند که مخالفت با جنگ عراق در آمریکا افزایش یافته است؛ حتی در میان گروه‌های مسیحی اونجلیک که پیشتر از بوش در جنگ عراق پشتیبانی می‌کردند.

نخست‌وزیر پیشین نروژ، به روزنامه نروژی آفتن‌پست گفت: "اینکه آمریکا دو ناو هواپیمابر به سوی ایران فرستاده، نگران‌کننده است. آیا این برای تهدید ایران است یا حمله به آن؟ می‌خواهم به شدیدترین وجه ممکن علیه حمله به ایران هشدار دهم".

بوندویک افزود: "این حمله به سادگی به جایی می‌رسد که می‌تواند بدتر از عراق شود. من همچنین از این نگرانم که بمباران ایران از سوی آمریکا، حمایت از برنامه اتمی ایران را شدت بخشد و نیروهای تندرو را (در ایران) تقویت کند".

به گفته نخست‌وزیر پیشین نروژ "شما نمی‌‌توانید برای وادار ساختن ایران به حرف‌شنوی در مسئله هسته‌ای ایران را بمباران کنید".

این روزنامه نروژی می‌افزاید به نظر می‌رسد خاتمی، که یک سیاست‌مدار میانه‌رو در ایران است، نگرانی‌های مشترکی با بوندویک داشته باشد و همین نگرانی‌ها سبب شد که این دو بایگدیگر به گفتگو بنشینند. به نوشته این روزنامه خاتمی موسس مرکز گفتگوی تمدن‌ها در تهران است که در ژنو هم دارای دفتر است.

بوندویک خاطر نشان می‌کند که "ما درصدد هستیم این احساس را که ما دشمن هم هستیم کاهش دهیم و میان اسلام و غرب اعتمادسازی کنیم. ما می‌توانیم در زمینه مبارزه با افراط گرایی و تروریسم همکاری کنیم".
کی‌یل ماگنه بوندویک همچنین از نگاه مسلط غرب که مسلمانان را ترورریست و افراطی می‌بیند انتقاد کرد.

نخست‌وزیر پیشین نروژ که هم‌اکنون ریاست "مرکز اسلو برای صلح و حقوق بشر" را برعهده دارد گفت: "من به گفتگو باور دارم".

نظرهای خوانندگان

بهترین همکاری بین این دو که هم دین و هم سیاست را حفظ کند این است که آخوند ایرانی را ییرند یگذارند نخست وزیر نروژ و آن آخوند نروژی را بدهند به ایران که رهبری انقلاب را به دست گیرد .
در این حالت بنده به عنوان یک ایرانی راضی خواهم بود و خاتمی هم مطمئنا این پیشنهاد را رد نخواهد کرد .
می ماند این وسط احمدی نژاد که اگر به او هم مقداری هسته آلبالو بدهیم راضی خواهد شد .
والسلام نامه تمام !

-- هلالی ، Mar 14, 2007 در ساعت 04:31 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)