تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

پارک کشاورزی- صنعتی ژاپن در کرانه باختری


شیمون پرز و صائب عریقات در کنار وزیر خارجه ژاپن. فرانس پرس

هیات‌های اسراییلی و فلسطینی روز چهارشنبه گفتگوهای دو روزه خود را در زمینه‌های اقتصادی آغاز کردند. این امید وجود دارد که ژاپن از قدرت اقتصادی خود برای احیای روند صلح استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیمون پرز، معاون نخست‌وزیر اسراییل و صائب عریقات، مذاکره‌کننده بلندپایه فلسطینی در این گفنگوها حضور دارند. فاروق کسراوی، یکی از مشاوران ملک عبدالله، پادشاه اردن، و تاتسو آریما، نماینده ویژه امورخاومیانه ژاپن، در این گفتگوها حضور دارند.

بر طبق برنامه، تارو آسو، وزیر امور خارجه ژاپن در این مذاکرات حضور خواهد یافت و انتظار می‌رود شینزو آبه، نخست‌وزیر، هم دیدار کوتاهی از این نشست داشته باشد.

شیمون پرز در سخنرانی افتتاحیه این دیدار گفت: "به باورمن این اشتباه است که برای جنبه‌های نظامی و سیاسی وزن بیش از اندازه قائل شد و تقریبا هیچ توجهی به جنبه اقتصادی نکرد. به نظر من اقتصاد می‌تواند این راه را هموارکند".

ژاپن که دومین اقتصاد جهان است، به لحاظ اقتصادی نقش عمده‌ای در روند صلح خاورمیانه پیدا کرده است. سال گذشته ژاپن پیشنهاد کرد که در کرانه باختری رود اردن یک پارک کشاورزی- صنعتی احداث کند تا اختلاف درآمد فلسطینی‌ها با شهروندان اسراییل کمتر شود. انتظار می‌رود این گفتگوها بر این پروژه ژاپن متمرکز شود.

صائب عریقات نیز ابتکار ژاپن را "دالان صلح و رفاه" خواند که می‌تواند به گفتگوهای گسترده‌تر صلح یاری رساند.

عریقات گفت: "همزمان با گفتگوهای دیپلماتیک و راهبردی، ما باید سازندگی داشته باشیم".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)