تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

لابی‌ اسراییل در آمریکا به دنبال فشار به ایران

یکی از پر نفوذ‌ترین گروههای فشار طرفدار اسراییل در ایالت متحده صندوق بازنشستگی دولتی کالیفرنیا را از سرمایه گذاری در شرکت‌هایی که با ایران رابطه دارند بر حذر داشت و اخطار کرد در غیر اینصورت با واکنش تندی مواجه خواهد شد.

مبارزه سراسری با سرمایه گذاری در ایران ، محور اصلی کنگره عمومی کمیته روابط عمومی امریکا و اسراییل-AIPAC- بود که دیروز – سه شنبه ١٢مارچ- در واشنگتن برگزار شد . این کمیته همچنین خواستار آن شد که سازمان ملل متحد مجازات‌های تحریمی علیه ایران را شدت بخشد .

نشریه فاینانشال تایمز طی گزارشی از این گرد همایی که در شماره چهار شنبه ١٣مارچ آن روزنامه چاپ شد ،ضمن اشاره به این خبر نوشت:


دیک چنی در کمیته روابط آمریکا - اسراییل

"هوارد کور" مدیر اجرایی آیپاک که در برابر بیش از ٦٠٠٠ شرکت کننده در این همایش سخن می‌گفت اعلام کرد که صندوق باز نشستگی دولتی کالیفرنیا بیش از یک میلیارد دلار در شرکتهای خارجی که سرگرم اجرای طرح‌های نفتی در ایران هستند سرمایه گذاری کرده است.

وی اظهار داشت : "عقب‌نشینی بزرگترین صندوق بازنشستگی امریکا از سرمایه گذاری در چنین شرکتهایی موجب ایجاد بحران چشمگیری در اقتصاد جمهوری اسلامی خواهد شد " وی افزود "این کمیته با همکاری سایر نهاد های یهودی در امریکا سرگرم تشویق ١٠ایالت دیگر در امریکا برای اتخاذ رویه ای مشابه است".

مدیر اجرایی این کمیته در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:

"روحانیون تهران برای اندازه گیری میزان عزم ما ، واشنگتن را به دقت زیر نظر دارند . هر گونه تزلزل و یا پس کشیدن از صحنه ، پیامی به آنها برای دنبال کردن نقشه هایشان خواهد بود".

نشریه فاینانشال تایمز می افزاید با وجودی که نگاه این کمیته معطوف تشدید فشار اقتصادی روی ایران است، لیکن همزمان با حرکت در این راه ، ضمن تماس با اعضاء حزب دموکرات در کنگره به دنبال حذف پیش شرطی است که کنگره قصد دارد از تصویب بگذراند تا بوش نتواند بدون اجازه کنگره به ایران حمله کند.

طرح‌ها‌ی جلوگیری ازسرمایه‌گذاری در کشورهایی که تروریست خوانده می‌شوند، جای خود را در اذهان عمومی ایالات متحده باز کرده و هم اینک چند ایالت امریکا ، صندوق‌های بازنشستگی دولتی را از سرمایه‌گذاری در کشورهایی چون ایران، سوریه، کوبا و کره شمالی که در فهرست تروریسم وزارت امور خارجه امریکا قرار دارند باز داشته ‌اند .

"دیک چینی"معاون ریاست جمهوری امریکا و خانم "تزیپی لیونی" وزیر خارجه اسراییل از سخنرانان دیگر این گرد همائی بودند که خطابه آنها با تشویق و کف زدن ممتد حاضران روبرو بود .

فاینانشال تایمز در پایان به نقل از چند تن از گردانندگان این مجمع افزوده است که با توجه به بی میلی حاکم برای اقدام نظامی علیه ایران ، تنها گزینه تشدید فشارهای اقتصادی است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


گپی با یک آدم معمولی

میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۵

چهار ماه در تابوت می‌خوابیدم

وبلاگستان در سالی که گذشت

گفت‌وگویی با عباس کیارستمی