تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ایران: تعهدات مالی شرکت روسی را پرداخته‌ایم

سازمان انرژی اتمی ایران درباره اظهارات شرکت اتم استروی اکسپورت روسیه و تأخیر در راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر بیانیه‌ای صادر کرد.

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه اعلام کرد طرف ایرانی تمام تعهدات مالی خود را در چارچوب قرارداد مشترك با شرکت روسی تا اول مارس 2007 پرداخت کرده که اسناد بانکی آن موجود و قابل انتشار است.

شرکت اتم استروی اکسپورت روز گذشته اعلام کرده بود که به دلیل تأخیر در پرداخت‌ها راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر چند ماه به تأخیر می‌افتد.

اما سازمان انرژی اتمی ایران امروز در این بیانیه توضیح داده که علاوه بر پرداخت تعهدات تا اول مارس، مبلغ 11 میلیارد و 500 میلیون تومان معادل 12 میلیون و 700 هزار دلار به صورت علی‌الحساب و تسویه نشده در اختیار شرکت روسی قرار داده است.
به گفته سازمان انرژی اتمی بر اساس توافق نخستین، تاریخ پایان پروژه هشتم نیروگاه بوشهر جولای 1999 تعیین شده بود که این تاریخ تاکنون پنج بار به تعویق افتاده است.

این سازمان اعلام کرده است که حتی با فرض راه‌اندازی نیروگاه بوشهر تا سپتامبر 2007، این پروژه هشت سال و سه ماه تأخیر دارد.
سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه خود تأکید کرد که ایران انتظار دارد تا پایان مهلت تعیین شده یعنی 11 فروردین 1386 ارسال سوخت نیروگاه به بوشهر انجام شود.

لاریجانی: باعث تأسف است

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ایران تاخیر روسیه در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را باعث تاسف دانست و گفت: روسیه باید به وعده خود به ‌موقع عمل كند.

به گزارش ایرنا، آقای لاریحانی در این‌باره گفت: تاخیر روسیه در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نشان می‌دهد كه در دنیا در زمینه تأمین سوخت هسته‌ای تضمین درستی وجود ندارد.

او درباره این‌که آیا "روسیه راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را به شرط تعلیق غنی‌سازی انجام می‌دهد یا نه؟" گفت: ما چنین پیامی را از روسیه دریافت نكرده‌ایم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خبر داد که ایران در حال رایزنی با روسیه در زمینه راه‌اندازی نیروگاه بوشهر است.

سخنگوی شرکت اتم استروی اکسپورت دیروز به خبرگزاری فرانسه گفت که راه‌اندازی نیروگاه بوشهر که قرار بود سپتامبر 2007 انجام شود دو ماه به تأخیر خواهد افتاد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


گپی با یک آدم معمولی

میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۵

چهار ماه در تابوت می‌خوابیدم

وبلاگستان در سالی که گذشت

گفت‌وگویی با عباس کیارستمی