تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

متکی: حاضریم برای پرونده هسته‌ای ضمانت ‌دهیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد ایران حاضر است در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود ضمانت "لازم" را بدهد به شرطی که پرونده ایران از شورای امنیت سازمان ملل خارج شود.


عکس از AP

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منوچهر متکی در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح در ژنو گفت: ایران آماده است تا برای ایجاد اطمینان بیشتر تلاش کند و ضمانت بدهد که فعالیت‌های هسته‌ای از مسیر خود منحرف نخواهد شد در صورتی که کشورهای "پنج به علاوه یک" تصمیم بگیرند پرونده ایران از شورای امنیت خارج و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپرده شود.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: «موضوعی همچون موضوع هسته‌ای ايران از طريق فشار يا از طريق قطعنامه‌های شورای امنيت نمی‌تواند حل شود. راه‌حل اصولی آن است كه از منطق و حقوق و قواعد بين‌المللی پيروی كنيم. كشور من به راه‌حل از طريق مذاكره متعهد است و بر اين باور است همانگونه كه سران كشورها و دول عدم تعهد در بيانيه ويژه خود در هاوانا تاكيد کردند اين موضوع می‌تواند به نحو مناسب از طريق گفتگو‌های بدون پيش شرط و فارغ از فشار حل و فصل شود.
او درباره این که ایران چه ضمانتی خواهد داد توضیح بیشتری نداد.»

وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در اجلاس حقوق بشر سازمان ملل دیروز وارد ژنو شد.

از قطعنامه استقبال نمی‌کنیم

هم‌زمان با اظهارات وزیر امور خارجه ایران در اجلاس حقوق بشر ژنو، غلامحسين الهام سخنگوي دولت در نشست هفتگي خود با خبرنگاران تأکید کرد که جمهوری اسلامي ايران نه از صدور قطعنامه جديد استقبال می‌‌كند و نه از صدور آن نگران است.

به گزارش ایرنا، آقای الهام همچنين در پاسخ به سوالی درباره این‌که "پاسخ ایران در برابر تحریم‌های احتمالی شورای امنیت چه خواهد بود"، گفت: تحريمها تاثيری بر روند پيشرفت ملت ايران ندارد.

جامعه جهانی خردمندی نشان دهد

اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ایران نیز در دیدار با وزیر ارشد کابینه سنگاپور گفت: جامعه بين‌المللی در برخورد با موضوع پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران خردمندی داشته باشد.

او تأکید کرد که ایران اقدامات لازم را برای ارتقای اعتماد بين‌المللی درباره برنامه صلح‌آميز هسته‌ای خود انجام داده و اميدوار است طرفين موضوع با تمركز بر جلب اطمينان طرف مقابل خود، گام‌های موثری در رفع مسئله بردارند.

-------------------------------------------
در همین‌باره:
خاتمی: ایران برای رفع بحران هزینه بپردازد
دوست بلازی: هنوز راه دیپلماتیک برای پرونده اتمی ایران وجود دارد
توافق قدرت‌ها بر سر قطعنامه جدید علیه ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


گپی با یک آدم معمولی

میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۵

چهار ماه در تابوت می‌خوابیدم

وبلاگستان در سالی که گذشت

گفت‌وگویی با عباس کیارستمی