تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اعتراض نماینده ایران در یونسکو به فیلم 300

نماینده دائم ایران در یونسکو در نامه‌ای به مدیر کل یونسکو خواهان محکومیت "اقدام اهانت‌آمیز" استودیو برادران وارنر در تهیه و نمایش فیلم «300» شد.

محمدرضا دهشیری در این نامه ضمن جلب توجه مدیر کل یونسکو به "ماهیت تحریک برانگیز و توهین عامدانه این فیلم به ملت ایران" به عنوان مهد تمدن و بنیانگذار گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و تاکید بر مسئولیت یونسکو نسبت به این موضوع حساس از وی خواست به این موضوع واکنش مناسب نشان دهد.


وی با یادآوری مسئولیت یونسکو در ارتقاء همزیستی، صلح و منطق به جای تنفر، جنگ و خشونت و با جلب توجه مدیر کل یونسکو به افزایش موج اعتراضات به این" فیلم موهن" از سوی مورخین جهان و نخبگان ایرانی، از وی خواست از تکرار اینگونه "اعمال اهانت‌آمیز" که موجب جریحه‌دار شدن اخلاق اجتماعی و انکار فرهنگ غنی ایرانی می‌شود جلوگیری نماید.

سرپرست نمایندگی دائم ایران در یونسکو با اشاره به اینکه فیلم «300» بر خلاف استراتژی میان مدت یونسکو مبنی بر ارتقای گفت‌وگوی میان تمدن‌ها و فرهنگ‌ها، موجب برخورد میان تمدن‌ها خواهد شد، همچنین بر لزوم واکنش یونسکو به این اقدام در راستای حفاظت از میراث فرهنگی تمامی ملت‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دهشیری با اعلام ماهیت مخرب فیلم «300» نسبت به تحمل و درک متقابل و تبیین نقش آن در تحریف واقعیات تاریخی و به خطر انداختن صلح، همبستگی و همزیستی مسالمت‌آمیز و روح احترام متقابل میان ملت‌ها و افزایش جهل، تکبر، اشاعه دروغ، هموار نمودن راه تبعیض و تحمیل یکجانبه عقاید به نام دولت ایران، از مدیر کل درخواست کرد نسبت به برخورد متقضی و محکوم نمودن اینگونه "اقدامات اهانت‌آمیز" به یکی از اعضاء این سازمان اقدام نماید.

وی همچنین در نامه‌ای جداگانه به روسای گروه‌های جغرافیایی آسیا و اقیانوسیه (اسپک) و گروه‌های سازمان کشورهای اسلامی (OIC)، جنبش عدم تعهد و گروه 77 به علاوه چین نزد یونسکو، ضمن درخواست محکوم کردن اینگونه اقدامات و تاکید بر لزوم انجام واکنش مقتضی برای جلوگیری از بروز هر نوع "اهانت به تاریخ و فرهنگ ایرانی"، بررسی مراتب مزبور در نشست عمومی این گروه‌ها و نیز اعلام حمایت گسترده و همبستگی ارزشمند این کشورها با ملت ایران را خواستار شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)