رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۸۵

آزادی یک فرانسوی از زندان ایران

یک فرانسوی که به علت حضور غیرقانونی در آبهای ایران، از بیش از یک سال پیش در زندان بوده است امروز آزاد شد.

استفان لربیر در ۲۳ نوامبر ۲۰۰۵ همراه با یک آلمانی به نام دونالد کلاین دستگیر و به ۱۸ ماه زندان محکوم شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این آلمانی نیز ظرف چند روز آینده آزاد خواهد شد.

یک دیپلمات فرانسوی در تهران به خبرگزاری فرانسه گفته است استفان لربیر تا ساعاتی دیگر تهران را ترک خواهد کرد. این دیپلمات که تمایلی به افشای هویت خود نداشته اظهار داشته: «لربیر کمی شگفت‌زده شد ولی از بابت آزادی‌اش خوشحال است.»

این شهروند فرانسه مورد عفو آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. وزیر امور خارجه فرانسه پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بود که شهروند آلمانی نیز در چنین موقعیتی آزاد شود.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آلمان در برلین هم خواستار آزادی دونالد کلاین شده است. این سخنگو که خواسته نامش ذکر نشود از ارسال نامه‌های صریح در این رابطه به دولت ایران خبر داده است.

دو شهروند آلمانی و فرانسوی که در نوامبر ۲۰۰۵ در امارات متحده عربی به سر می‌بردند هنگام قایقرانی و ماهیگیری در آبهای خلیج فارس وارد قلمرو دریایی ایران شدند. به گفته این دو نفر یک نقشه اماراتی آنها را گمراه کرده و آن منطقه را متعلق به امارات نشان داده است.