رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۵

طالبان یک شهرستان دیگر افغانستان را تصرف کردند

پیکارجویان طالبان روز دوشنبه، یکی از شهرستان‌های استان فـَراه در غرب این کشور را تصرف کردند. استان فراه هم‌مرز با ایران است و شهرستان (ولسوالی) تصرف‌شده، «بَکواه» نام دارد که در ۶۰ کیلومتری شمال شرق مرکز این استان واقع شده. ۳۰۰ نفر از پیکارجویان وابسته به گروه طالبان، با حمله به مرکز این شهرستان، مأموران دولتی را از منطقه بیرون کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مولوی محی‌الدین بلوچ، استاندار فراه در این باره گفت: "این شهرستان به دست طالبان افتاده. ما هیچ تماسی با افراد خود در آنجا نداریم." وی جزئیاتی در مورد درگیری یا تلفات احمالی ارائه نداد.

سیدو خان، فرمانده نیروهای شهربانی فراه گفت: "پلیس‌هایی که از این منطقه دورافتاده در حال گریز هستند دسته‌دسته به مرکز فرماندهی در کنار جاده اصلی منطقه می‌رسند، بکواه جایی دورافتاده است و تصرف آن تهدید استراتژیک ندارد، نیروی پلیس متناسبی هم در آنجا حضور نداشت و تسخیر آن آسان بود، اما این عمل برای طالبان پوشش رسانه‌ای ایجاد می‌کند".

نیروهای ایساف مستقر در کابل که از سوی سازمان ناتو رهبری می‌شوند اعلام کرده‌اند که در صورت درخواست دولت افغانستان، برای مقابله با طالبان در بکواه دست به‌کار خواهند شد.

یوسف احمدی، از سخنگویان طالبان در این باره گفت: "مقامات و افراد پلیس کوشیدند تا منطقه را دوباره به‌دست بیاورند ولی موفق نبوده‌اند و ما ۲۲ نفر از افراد پلیس را زندانی کرده‌ایم".

بیش از دو هفته پیش (دوم فوریه) نیز افراد طالبان شهرستانی به نام موسی‌قلعه را در استان هِلمند تصرف کردند که این امر باعث فرار صدها تن از اهالی از خانه‌های خود شده‌است. استان هلمند که در جنوب افغانستان قرار دارد با استان فراه هم‌مرز است.

منبع: خبرگزاری فرانسه

Taliban capture another district in Afghanistan.