رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۵

عضوکمسیون امنیت ملی: "ایران آماده تعلیق مدت‌دار است"

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم در خصوص استقبال علی اکبر ولایتی از طرح پیشنهادی پوتین، رییس جمهوری روسیه، که در آن بر اساس پیشنهاد محمد البرادعی از تعلیق محدود غنی‌سازی توسط ایران و لغو همزمان تحریم‌های شورای امنیت علیه کشورمان حمایت شده است ‌گفت: "ایران آمادگی تعلیق محدود به شرط حسن نیت طرف مقابل را دارد".

داریوش قنبری در گفت‌وگو با سایت خبر آفتاب افزود: "تعلیق مقطعی در شرایط کنونی برای کسب اعتماد طرف مقابل اروپایی و اعضای شورای امنیت، بهترین راه‌حل برای بحران هسته‌ای ایران است اما آنان نیز باید حق داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را برای ایران بپذیرند".


نماینده ایلام در مجلس اظهار داشت: "با پذیرش تعلیق محدود، ‌فشار سنگین روانی کاهش پیدا می‌کند و فرصت مذاکره و رایزنی نیز فراهم می‌شود البته چنین کاری نیازمند به حرکت دیپلماتیک قدرتمند است".

قنبری سیاست تنش‌زدایی خاتمی را بهترین راه‌حل دانست و افزود: "پس از ریاست جمهوری خاتمی شاهد کاهش تعاملات با کشورهای مختلف و کاهش سیاست‌های دیپلماتیک بودیم و طبیعی است که با این روش هیچ‌گاه به موفقیت نمی‌رسیم. بهتر بود که سیاست بین‌المللی خاتمی ادامه پیدا می‌کرد".

قنبری مشکلات کنونی ایران را ناشی از "دیپلماسی ضعیف" ارزیابی کرد و گفت: "ایران نتوانست به جهانیان بقبولاند که جمهوری اسلامی نیز باید دارای انرژی صلح آمیز هسته‌ای باشد اما با تعلیق محدود می‌توان مانع از امواج جدید و شدیدتر تحریم‌ها شد".

قنبری با اشاره به این که باید از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کرد، افزود: "این که آقای ولایتی برای انجام این سفر انتخاب شده‌، کار بسیار مناسبی است و در چنین وضعیتی باید با گسترده کردن این حرکات، تهدیدات علیه ایران را کاهش داد و از شخصیت‌هایی مثل‌ خاتمی و هاشمی بیشتر استفاده کرد".

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ملس هفتم گفت: "دستگاه دیپلماسی قوی باید بتواند امتیاز بدهد و امتیازاتی کسب کند. ایران می‌تواند به وسیله یک تیم منسجم و فعال، در عین دفاع از منافع ملی، به انرژی هسته‌ای اما بدون پرداخت هزینه دست پیدا کند".

قنبری در پاسخ به این سؤال که "آیا در مجلس شورای اسلامی بحث تعلیق محدود غنی سازی مطرح شده است؟" گفت: "در مجلس بحث‌هایی در خصوص تعلیق صورت گرفته است اما نظرات متفاوتی در مجلس وجود دارد و برخی معتقدند که حتی برای یک ساعت هم نباید غنی‌سازی متوقف شود در صورتی که اگر تعلیق مدت‌دار باشد،‌ می‌تواند بررسی شود و مورد پذیرش قرار گیرد".

روز پنجشنبه یک هیات بلندپایه ایرانی به سرپرستی علی اکبر ولایتی، پیام آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران را به ولادمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیهتقدیم کرد.

ولایتی که پیش از این دیدار با ولادمیر پوتین و ایگور ایوانف دیدار داشت، اعلام کرد که تهران از طرح رییس‌جمهوری روسیه برای حل مناقشه هسته‌ای ایران استقبال می‌کند. با این حال ولایتی جزییات بیشتری از پیشنهاد پوتین ارائه نداد.
ولایتی گفت: "به نظر ما این گام ارزشمند و خردمندانه‌ای است که از طرف رییس‌جمهوری روسیه برداشته شده است".

محمد البرداعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ماه ژانویه پیشنهاد کرد که تهران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و همزمان تحریم‌‌های شورای امنیت علیه ایران برداشته شود. آمریکا با این پیشنهاد االبرادعی مخالفت کرده بود.