تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اسکار و اسکورسیزی به هم رسیدند

پرویز جاهد

سرانجام مارتـین اسكورسیزی پس از سال‌ها انتظار مجسمه اسكار را به خاطر فیلم مرده Departed در آغوش كشید.

هفتاد و نهمین دوره مراسم باشكوه اسكار شب گذشته برگزار شد و فیلم مرده ساخته مارتین اسكورسیزی موفق شد چهار جایزه اسكار را در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین كارگردانی، بهترین تدوین و بهترین فیلمنامه اقتباسی دریافت كند. فیلم اسكورسیزی در حالی این جوایز را نصیب خود كرد كه بسیاری از صاحب‌نظران سینمایی، موفقیت فیلم بابل را انتظار می‌كشیدند.


مارتین اسكورسیزی كه جایزه خود را از سه فیلمساز برجسته هم نسل خود یعنی فرانسیس فورد كاپولا، استیون اسپیلبرگ و جرج لوكاس دریافت كرد پس از دریافت این جایزه در حالی كه به شدت ذوق زده بود و از اعضای آكادمی تشكر می‌كرد خطاب به حاضران در مراسم گفت:
"اگر ممكن است دوباره توی پاكت را چك كنید. من از این جایزه كه از دست دوستان قدیمی‌ام به من اهدا شد شگفت زده شدم. این رویداد ما را به ۳۷ سال قبل برگرداند. من واقعا جا خوردم... در این سالها خیلی از مردم آرزوی این جایزه را برایم می‌كردند. غریبه‌ها. وقتی در خیابان قدم می‌زدم، در مطب دكتر، در آسانسور و رادیولوژی همه به من می‌گفتند: تو باید یك اسكار ببری. و من تشكر می‌كردم. این جایزه متعلق به شماست."

اسكورسیزی قبلا پنج بار نامزد دریافت این جایزه شده بود ولی فیلمهایش هیچگاه موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم یا بهترین كارگردانی نشد اما سرانجام موفق شد این طلسم كهنه را بشكند. به نظر می‌رسد اهدا این جوایز به اسكورسیزی نوعی دلجویی از او پس از سالها نادیده گرفته شدن از سوی آكادمی اسكار بود.

گراهام كینگ تهیه كننده فیلم مرده نیز پس از دریافت جایزه بهترین فیلم گفت:
ایستادن در اینجا، جایی كه ملكه انگلستان و عیدی امین ایستاده‌اند، باورنكردنی است. ایستادن در جایی كه مارتین اسكورسیزی برنده اسكار شد لذت بخش است.

فیلم‌های بابل ساخته الخاندرو گونزالس ایناریتو، ملكه ساخته استیفن فریرز، نامه‌هایی از ایوجیما ساخته كلینت ایستوود و یونایتد۹۳ ساخته پل گرین گرس از رقبای فیلم مرده ساخته اسكورسیزی برای دریافت جایزه بهترین فیلم و بهترین كارگردانی بودند.

جایزه بهترین بازیگر زن به هلن میرن به خاطر فیلم ملكه و جایزه بهترین بازیگر مرد به فارست ویتكر به خاطر ایفای نقش عیدی امین در فیلم آخرین پادشاه اسكاتلند اهدا شد.

جایزه بهترین بازیگر نقش مكمل زن به جنیفر هادسن برای فیلم دختران رویایی و جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مكمل به آلن آركین برای بازی در فیلم لیتل میس سان شاین تعلق گرفت. فیلم لیتل میس سان شاین موفق شد كه جایزه بهترین فیلمنامه ارژینال را نیز دریافت كند. جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز به فیلم مرده اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم خارجی به فیلم زندگی دیگران محصول كشور آلمان تعلق گرفت. فیلم‌های پس از عروسی، روزهای افتخار، هزارتوی پن و آب نامزد دریافت جایزه در این بخش بودند.

گوستاوو سانتائو لالا كه به خاطر ساختن موسیقی فلم بابل برنده جایزه اسكار شد و پس از دریافت این جایزه گفت:
فكر می‌كنم در روح ما، هویت واقعی ما ورای زبان‌ها، كشورها،نژادها و مذهب‌ها آرمیده است.

جایزه بهترین فیلم مستند بلند به فیلم تكان دهنده حقیقت نامطلوب ساخته دیوس گوگن هایم تعلق گرفت. این فیلم هشداری جدی درباره وضعیت خطرناك كره زمین، گرم شدن بی سابقه هوا وآلودگی محیط زیست انسانی است كه از زبان ال‌گور نامزد سابق پست ریاست جمهوری آمریكا بیان می‌شود.

برندگان بخش های دیگر جوایز اسكار عبارتند از:
بهترین جلوه های بصری: دزدان دریایی كارائیب-صندوقچه مرد مرده
بهترین فیلم بلند انیمیشن: پاهای خوشحالHappy Feet
بهترین فلم كوتاه داستانی: داستان وست بنك
بهترین فیلم كوتاه انیمیشن: شاعر دانماركی
بهترین فیلم مستند كوتاه: The Blood of Yingzhou District
بهترین طراحی هنری: هزارتوی پن
بهترین صدا گذاری: نامه هایی از ایوجیما
بهترین ترانه فیلم: حقیقت نامطلوب
بهترین طراحی صحنه: ماری آنتوانت

------------------------------
لینک‌های مربوط:
شبی برای ال‌گور و اسکورسیزی
کی چی می پوشه؟

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


بهروز افخمی، فیلمسازی بی‌جنجال

روابط اقتصادی اروپا با ايران

اغواگری پست مدرنیسم

وضعیت دادرسی ویژه نوجوانان در ایران

گابویِ هشتاد ساله