تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

تعهد احمدی‌نژاد به ادامه خصوصی‌سازی

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران روز شنبه در دیدار با جمعی از مهندسان تعهد کرد که خصوصی‌سازی اقتصادی را در ایران به پیش ببرد.

پیش از این، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در مورد کندی روند گشایش اقتصاد به‌روی بخش خصوصی انتقاداتی را ابراز کرده‌بود. آقای احمدی‌نژاد در این رابطه گفت: دولت کارهای بزرگی را در این عرصه آغاز کرده است.

محمود احمدی‌نژاد، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ایران را مهم‌تر از همه بحث‌های اقتصادی در کشور دانست. این اصل به مشارکت بخش خصوصی در صنعت، کشاورزی و بخش خدمات اشاره دارد.

احمدی نژاد همچنین "برخی واگذاری‌ها در گذشته به بعضی افراد و گروههای خاص" را مورد انتقاد قرار داد. در ایران، دولت هم‌اینک بیش از سه‌چهارم از اقتصاد را در دست دارد. این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای سال گذشته دستوری مبنی بر گسترش خصوصی‌سازی صادر کرده‌بود. آیت‌الله خامنه‌ای، روز دوشنبه گذشته اقدامات انجام‌شده برای اجرای اصل ۴۴ را رضایت‌بخش ندانست و اظهار داشت که توجه کافی برای "ایجاد یک تحول بزرگ در اقتصاد کشور" مبذول نشده‌است.

آیت‌الله خامنه‌ای افزود: "کسانی که با این سیاست‌ها دشمنی دارند منافع و نفوذ خود را از دست خواهند داد". او در اوت سال ۲۰۰۶، دستور خصوصی‌سازی ۸۰ درصد از نهادهای دولتی و همگانی را داده بود. در این دستور، شرکت‌های نفت و انرژی و صنایع بخش دفاع مستثنی شده‌بودند.
با اینکه ناظران اقتصادی بر این نظرند که دولت آقای احمدی‌نژاد از فعالیت‌های خصوصی‌سازی فاصله گرفته‌ است، رئیس جمهور ایران از پیشینه کاری دولت خود دفاع کرد و افزود: "کل واگذاری در‪ ۱۴‬سال گذشته حدود سه هزار و ‪ ۵۰۰‬ میلیارد تومان بود، در حالی که این دولت در یکسال گذشته بیش از دو هزار و ‪ ۵۰۰‬ میلیارد تومان از سرمایه‌های خود را در یک چارچوب روشن و عادلانه به عموم مردم واگذار کرده است."

منابع: خبرگزاری فرانسه، ایرنا

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


بهروز افخمی، فیلمسازی بی‌جنجال

روابط اقتصادی اروپا با ايران

اغواگری پست مدرنیسم

وضعیت دادرسی ویژه نوجوانان در ایران

گابویِ هشتاد ساله