تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

برادعی: هنوز برای ایران روزنه‌ای باز است


عکس از AFP

بان کی مون، رئیس سازمان ملل و محمد البرادعی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار مذاکرات بیشتر با ایران شدند. این در حالی‌است که قدرت‌های جهانی خواهان تحریم‌های تازه علیه ایران شده‌اند.
با وجود گزارش روز پنج‌شنبه آقای برادعی در مورد عدم اجراء قطعنامه شورای امنیت در مورد تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، وی روز جمعه گفت: "هنوز روزنه‌ای به روی ایران و جامعه جهانی برای بازگشت به میز مذاکرات باز است". برادعی که پس از ملاقاتی با بان کی مون در وین اتریش سخن می‌گفت افزود: "فکر می‌کنم این طریقه رسیدن به یک راه حل درازمدت است و این‌گونه که پیداست ما به کار خود در این زمینه ادامه می‌دهیم تا شاهد رسیدن هرچه‌زودتر به راه چاره باشیم".

بان کی مون نیز خواستار ادامه گفتگوها شد و گفت که تهران بایستی از توافق شش‌جانبه اخیر در مورد برنامه هسته‌ای کره شمالی "بیاموزد". رئیس سازمان ملل در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در وین گفت که: "باز هم از مقامات ایران می‌خواهم که از راه‌های صلح‌آمیز به مذاکره با جامعه جهانی بپردازند. ایشان بایستی به آینده – یک آینده بهتر- برای مردم و حکومت خود بیندیشند". او افزود که: تهران باید "به‌طور کامل" به قطعنامه شورای امنیت عمل می‌کرد.

پیشنهاد تعلیق همزمان تحریم و غنی‌سازی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برادعی روز جمعه در پاسخ به خبرنگاران به طرح "تعلیق موقت و همزمان" خود اشاره کرد. مطابق این طرح، غنی‌سازی اورانیوم ایران و تحریم‌های سازمان ملل، می‌تواند به‌طور همزمان تعلیق شود. آقای برادعی، رئیس آژانس اتمی افزود: "این طرح هنوز روی میز است و تا آنجا که می‌دانم از سوی هیچ‌یک از جناح‌ها رد نشده‌است".

سخنان برادعی و بان کی مون در حالی بیان می‌شود که مقامات آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و ژاپن درباره احتمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران سخن گفته‌اند.

شورای امنیت طی قطعنامه‌ای در ۲۳ دسامبر، خواستار تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران شده‌بود، اما ایران در پایان مهلت شصت‌روزه سازمان ملل، به مفاد آن عمل نکرد.

ElBaradei: window of opportunity for Iran

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


بهروز افخمی، فیلمسازی بی‌جنجال

روابط اقتصادی اروپا با ايران

اغواگری پست مدرنیسم

وضعیت دادرسی ویژه نوجوانان در ایران

گابویِ هشتاد ساله