تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

عفو بین‌الملل نگران وضعیت احمد باطبی است


عفو بین الملل در بیانیه‌ای که از وضعیت احمد باطبی و همسرش ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه که از سوی عفو بین‌الملل امروز منتشر شده آمده است:
طبق گزارش‌های رسیده، احمد باطبی در زندان اوین مراقبت‌های پزشکی کافی دریافت نمی‌کند و در روزهای اخیر از یک حمله عصبی جدی رنج برده که تا بی‌هوشی او ادامه داشته است. زندگی او ممکن است در خطر باشد. احمد باطبی روز بیست و دو فوریه در تماس تلفنی از زندان به پدرش گفته است که مقامات زندان به او توجه نمی کنند. او از پدرش خواسته و اگر جانش را از دست داد به جای مراسم عزاداری برای او جشن زندگی‌اش را بگیرد.."

سمیه بینات، همسر احمد باطبی، در روز بیست و یک فوریه در خارج از تهران بازداشت شد. مکان دقیق بازداشت او برای عفو بین الملل شناخته نشده است. عفو بین الملل نگران است که او به خاطر ارتباط با احمد باطبی در خطر ارعاب و اذیت و آزار و یا بدرفتاری و سوء استفاده باشد..

احمد باطبی در پی اولین دستگیری‌اش در ارتباط با تظاهرات دانشجویی در کوی دانشگاه تهران در سال1999 ، چندین بار در بازداشتگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. بعد از آن، او 6 سال را در زندان گذرانده ، در موقعیت های نامناسب و سختی بازداشت شده و سلامتی او رو به وخامت گرائیده است. او از مشکلات عدیده پزشکی که نتیجه شکنجه و بدرفتاری در زندان است رنج می برد. او مانند بسیاری دیگر از زندانیان، درمان های پزشکی را با تاخیر دریافت داشته و یا رد کرده است.

در بیانیه عفو بین الملل آمده طبق گزارش‌های دریافتی، احمد باطبی چندین حمله عصبی را در روز 16 فوریه تحمل کرده که در اثر آنها در طول یک روز، بیش از یک دوره حداقل سه ساعته در بی هوشی کامل قرار گرفته است. طبق گزارش‌ها، هم‌بندان باطبی او را به بهداری زندان بردند. گزارش‌های تایید نشده نشان می‌دهد، احمد باطبی یک ضربه را متحمل شده است.
روز 18 فوریه او بر اثر یک حمله ناگهانی دیگر به بیمارستان شهدای تجریش در شمال تهران منتقل شد. در آنجا از او اسکن و ام آر آی گرفته شد که نتیجه‌اش برای عفو بین‌الملل روشن نیست. در روز 19 فوریه، اگرچه پزشکان به ماموران زندان گفتند او به مراقبت‌های پزشکی در بیمارستان احتیاج دارد و در شرایط مناسبی نیست که زندانی شود، اما او به بهداری زندان بازگردانده شد.

بر اساس خبرهای روز 20 فوریه، مسئولان زندان اوین اظهار داشتند که احمد باطبی به خاطر حساسیت‌هایی که دوستانش در بیرون از زندان بر انگیختند به زندان بازگردانده شد. پدر احمد باطبی شکایت کرده است که فرزندش دوباره با دستبند و پابند به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد، اما از آنجا با تاخیر به بیمارستانی دیگر اعزام گردید. مدیر بیمارستان شهدای تجریش به پدر احمد باطبی گفته که به او دستور داده‌اند تا احمد باطبی را از بیمارستان مرخص کند. او بعدا به زندان بازگردانده شد و در بهداری زندان زیر نظر است. در حالی‌که یکی از دوستان احمد باطبی عنوان کرده که دو قسمت مغز باطبی وضعیت غیر عادی نشان می دهد اما روز 20 فوریه یک سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد که که وضعیت باطبی رضایت بخش است.

عفو بین‌الملل با یادآوری این نکته که به احتمال خیلی زیاد احمد باطبی از تشنج و حملات ناگهانی بیشتری رنج خواهد برد از مقامات ایرانی خواسته است درمان‌های پزشکی مورد نیاز باطبی را در اختیار او بگذارند. بر اساس این بیانیه، عفو بین الملل به خاطر غفلت بخشی از مقامات زندان از توجه به بهداشت و سلامت زندانیان، برای زندگی احمد باطبی ابراز نگرانی کرده است.

نظرهای خوانندگان

chera migozarim Gole sorkhe Digari be dastore bad par par beshe?

-- faria ، Feb 24, 2007 در ساعت 06:48 PM

واقعاً برای خودمون متاسفم .
با یک حرکتی که هیچ سرانجامی هم نداشت عده ای به زندان رفتن و ما همچنان سکوت کردیم و فقط به این فکر میکنیم که تا توان داریم کار کنیم تا شاید رفاهی به دست بیاریم.

-- بدون نام ، Mar 10, 2008 در ساعت 06:48 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)