تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

واکنش‌ها به عدم تعلیق غنی‌سازی توسط ایران




انگلیس

بریتانیا روز پنج‌شنبه گفت که چنانچه ایران به تقاضاهای شورای امنیت برای توقف غنی‌سازی اورانیوم عمل نکند، بریتانیا در جهت "منزوی‌سازی بیشتر ایران" کار خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارگرت بکت، وزیر امور خارجه بریتانیا در این باره گفت: "همانگونه که در قطعنامه ۱۷۳۷ پیش‌بینی شده، ما در این مرحله در مسیر اقدامات بیشتر شورای امنیت کار خواهیم کرد، اقداماتی که به منزوی کردن بیشتر ایران از نظر بین‌المللی خواهد انجامید". وی افزود: "ما در این مرحله، در مورد اقدامات بعدی، با شرکای اروپایی، چینی، روسی و آمریکایی خود مشورت‌های تنگاتنگی خواهیم داشت. ما مصمم هستیم تا از دستیابی ایران به ابزار تولید جنگ‌افزار هسته‌ای جلوگیری کنیم".

آمریکا
تام کیسی، جانشین سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفت: "این، هم برای دولت ایران و هم برای مردم ایران، فرصتی ازدست رفته است". گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز گفت که سرپیچی ایران از تقاضای شورای امنیت، برای آمریکا "ناامیدکننده" است.

گوردون جاندرو در پاسخ به پرسش درباره چند و چون جزئیات یک قطعنامه جدید و سختگیرانه‌تر گفت که چند پیشنهاد هست که در موردشان صحبت می‌شود ولی مواردی که رسمی شده باشند یا بر سرشان توافقی شده باشد هنوز نیست.

وی افزود: "فکر نمی‌کنم هیچ‌کس اینطور وانمود کند که مذاکره در این باره آسان یا سریع است، اما به نظرم، باور عمومی بر اینست که احتمال قطعنامه‌ای دیگر که در آن چند اقدام دیگر گنجانده شده باشد هست".

فرانسه
فیلیپ دوسِت بلازی، وزیر امور خارجه فرانسه در این رابطه به خبرنگاران گفت: "ما قطعنامه دومی برای ادامه تحریم‌ها می‌خواهیم که مورد اتفاق آراء شورای امنیت باشد". او ادامه داد: "ما خواستار این هستیم که ایران، فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود: غنی‌سازی، تبدیل اورانیوم، فعالیت‌های آب سنگین و همچنین فعالیت‌های موشکی خود را تعلیق کند".

قطعنامه‌ای که روز ۲۳ دسامبر از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شده بود تحریم‌های محدودی را علیه ایران تصویب کرده‌است و تا ۲۱ فوریه به ایران مهلت داده‌بود تا غنی‌سازی اورانیوم خود را تعلیق کند.

اورانیوم غنی‌شده می‌تواند در ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای به‌کار برود. کشورهای گوناگون به برنامه هسته‌ای ایران و غیر نظامی بودن آن به دیده تردید می‌نگرند ولی ایران همواره بر غیر نظامی بودن این برنامه تأکید دارد.

Reactions to Iran's defiance to stop uranium enrichment

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


بهروز افخمی، فیلمسازی بی‌جنجال

روابط اقتصادی اروپا با ايران

اغواگری پست مدرنیسم

وضعیت دادرسی ویژه نوجوانان در ایران

گابویِ هشتاد ساله