تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

معرفی برگزیدگان جشنواره فجر

مراسم اختتامیه بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) بیست و پنجمین جشنواره بین‌‏المللی فیلم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،معاون امور سینمایی ، دبیر این جشنواره و جمعی از هنرمندان در حالی برگزار شد که بعضی از سینماگران نسبت به آرای اعلام شده توسط هیات داوران واکنش نشان دادند .
، در ابتدای این مراسم" محمد حسین صفار هرندی"- وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: جشنواره فجر از دل انقلاب اسلامی بیرون آمده است و این جشنواره با انقلاب اسلامی پیوند خورده انقلابی که استقلال و آزادی را برای ما به ارمغان آورده تا خودمان تعیین کننده سرنوشتمان باشیم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: شما را وعده می‌‏دهم به آینده زیباتر کشورمان در سال جدید و زحمات همه شما و کسانی برای جشنواره تلاش کردند .

" علیرضا رضا داد" - دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر هم در ادامه این مراسم تاکید کرد : جشنواره فیلم فجر آیینی صرفا سینمایی و رسمی نیست ، بلکه میعاد گاه تمام سینماگران و عاشقان سینما به شمار می‌‏رود ؛این جشنواره تجدید عهد سینمای کشور با آرمان‌‏های انقلاب اسلامی است .

وی افزود: جشنواره فیلم فجر برای آنانی که برای ایران اسلامی می‌‏خواهند دل بسوزانند آیین رفاقت‌‏های دیرینه و دوستی‌‏های جدید است هر سینماگری که در این آیین جایزه می‌‏گیرد بخشی از فرهنگ کشور را ارتقا می‌‏بخشد .

به گزارش ایلناٰ، دبیر بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: ما در جشنواره فیلم فجر در طول سالها و علی رغم مشکلات گوناگون همچنان سربلند محافظ انقلاب خود هستیم این مدیر سینمایی تاکید کرد امسال در مقایسه با سالهای گذشته آرا تماشاگران نشانگر رضایت آنهاست .

پس از سخنان دبیر جشنواره مراسم اهدای جوایز آغاز شد و برگزیدگان بخش سودای سیمرغ ( مسابقه سینمای ایران ) به این ترتیب معرفی شدند:
*** بهترین فیلم کوتاه داستانی:

1- دیپلم افتخار به "ناصر ناصرپور" کارگردان فیلم "ویزیت".

2- سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به "حمید بهرامی" کارگردان فیلم "وزن بودن"

*** بهترین چهره پردازی:

"سیمرغ بلورین" بهترین چهره پردازی به "مهرداد میرکیانی" برای فیلم "خون بازی"

*** بهترین جلوه‌‏های ویژه:

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌‏های ویژه به"محسن روزبهانی" و" علاءالدین پژهان" برای فیلم "قاعده بازی"

*** بهترین طراحی صحنه و لباس:

سیمرغ بلورین به"محسن نوروزی" برای فیلم "روز سوم"

*** بهترین صداگذاری:

سیمرغ بلورین به" محمدرضا دلپاک" برای فیلم "قاعده بازی"

*** بهترین صدابرداری:

سیمرغ بلورین به" حسن زاهدی" و" داریوش صادقپور" برای فیلم "پابرهنه در بهشت"

*** بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:

‌سیمرغ بلورین به" افشین هاشمی" برای فیلم "پابرهنه در بهشت"

*** بهترین بازیگر نقش مکمل زن:

سیمرغ بلورین به "پانته‌آ بهرام" برای فیلم "بچه‌های ابدی"

*** بهترین موسیقی:

هیات داوران در این بخش یک دیپلم افتخار به" کامبیز روشن‌روان" برای فیلم "بچه‌‌های ابدی" اهدا کرد.

*** بهترین تدوین:

الف: دیپلم افتخار به "محمدعلی سجادی" برای "مخمصه"

ب: سیمرغ بلورین به "سپیده عبدالوهاب" برای فیلم "خون بازی"

*** بهترین فیلمبرداری:

سیمرغ بلورین به" حمید خضوعی ابیانه" برای فیلم "پا برهنه در بهشت"

هیات داوران همچنین سیمرغ بلورین ویژه هنر-تجربه را برای بهترین تجربه هنری در خلق فضای هنری مناسب با بهره‌گیری عالمانه از فناوری جدید برای خدمت به سینمای حرفه‌ای به"محمود کلاری" برای فیلم"خون بازی" اهدا کرد.

*** بهترین بازیگر نقش اول مرد:

هیات داوران در این بخش دو جایزه اهدا کرد:

الف: دیپلم افتخار به "خسرو شکیبایی" برای فیلم "اتوبوس شب"

ب: سیمرغ بلورین به" بهرام رادان" برای فیلم "سنتوری"

*** بهترین بازیگر نقش اول زن:

سیمرغ بلورین به " باران کوثری" برای فیلم‌‏های "خون بازی" و "روز سوم"
***بهترین فیلمنامه :

سیمرغ بلورین به فیلمنامه نویسان "خون بازی" ؛" رخشان بنی اعتماد"،" فرید مصطفوی"،" محسن عبدالوهاب" و" نغمه ثمینی".

*** بهترین کارگردانی:

هیات داوران در این بخش دو سیمرغ بلورین اهدا کرد:

الف: سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به"محمد حسین لطیفی" برای کارگردانی فیلم "روز سوم"

ب: سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به "امیر شهاب رضویان" برای کارگردانی فیلم "مینای شهر خاموش"

*** بهترین فیلم:

هیات داوران سیمرغ بلورین بهترین فیلم را به" علیرضا جلالی" تهیه کننده فیلم "روز سوم" اهدا کرد.

*** جایزه ویژه سینمای ملی ایران به نگاه ملی:

دبیرخانه جشنواره فجر برای اهداء این جایزه که از امسال در میان جوایز جشنواره پیش‌بینی شده است نشانه‌هایی از وجود چنین نگاهی را در میان آثار بخش‌های مستند و داستانی جستجو کرد و نهایتاً در بخش آثار مستند با تقدیر از "وحید موسائیان" به خاطر فیلم "سرزمین گمشده" و "منوچهر طیاب" به خاطر فیلم "دریای پارس" و "محمدرضا اصلانی" برای ساخت فیلم "خاطرات پیرمرد75 ساله" و در بخش آثار داستانی با تقدیر از" تک درخت‌‏ها" ساخته "سعید ابراهیمی فر" و "مینای شهر خاموش" ساخته "امیر شهاب رضویان" و "روز سوم" ساخته "محمد حسین لطیفی" جایزه ویژه امسال، "سیمرغ طلایی" سینمای ایران برای نگاه ملی را به اثر ارزشمند فرش ایرانی کار گروهی15 تن از کارگردانان برجسته سینمای ایران و به تهیه کننده این فیلم "سید رضا میرکریمی"

هیات داوران در این خصوصو توضیح داده است: "همان طور که می‌دانید فیلم فرش ایرانی به دلیل داشتن کارگردانان متعدد و در بخش غیر رقابتی سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) امسال به نمایش در آمد و با استقبال وسیع علاقه‌‏مندان به سینما نیز روبرو شد".

***نتایج بخش مسابقه فیلم های اول :

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به "بهرام توکلی" کارگردان فیلم "پابرهنه در بهشت"

دیپلم افتخار فیلم اول به"محمدرضا عرب" کارگردان فیلم "آخرین ملکه زمین"

دیپلم افتخار فیلم اول به" علی وزیریان" کارگردان فیلم "خدا نزدیک است"

در این بخش همچنین دیپلم افتخار دبیر جشنواره برای فیلم منتخب اول به" محمدرضا عرب" برای فیلم "آخرین ملکه زمین" اهدا شد.

*** نتایج بخش چشم واقعیت:

سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران به"محمدرضا اصلانی" برای فیلم "خاطرات یک هفتاد و پنج ساله"

سیمرغ بلورین بهترین پژوهش به"پیروز کلانتری" برای فیلم "تهران چند درجه ریشتر"

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به "مسعود بخشی" برای فیلم "تهران انار ندارد"

دبپلم افتخار بهترین کارگردانی به"مهرداد اسکویی" برای فیلم "روزهای بی تقویم"

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به "وحید موسائیان" برای فیلم "سرزمین گمشده"

دیپلم افتخار ویژه هیات داوران به "محمود کیانی فلاورجانی" برای فیلم "زیستن

پس از اهدای جوایز اصلی مهمترین بخش جشنواره بیست و پنجم که به اهدای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران با سخنرانی محمد مهدی دادگو برگزار شد .

براساس این گزارش ، فیلم سینمایی" اخراجی‌‏ها " به کارگردانی "مسعود ده نمکی" و" سنتوری "ساخته" داریوش مهرجویی" به طور مشترک سمیمرغ بلورین بهترین فیلم ایرانی از نگاه تماشاگران را به دست آوردند.

- در حاشیه مراسم اهدای جوایز

"محمد علی سجادی"- برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین تدوین این جشنواره برای فیلم مخمصه به کارگردانی خودش گفت : از کارگردان این فیلم تشکر می‌‏کنم که این فرصت را به من داد تا این فیلم را تدوین کنم .

" محمود کلاری" برنده سیمرغ بلورین ویژه هنر و تجربه برای بهترین فیلمبرداری پس از دریافت جایزه سیمرغ بلورین و یک دستگاه سمند گفت: برای این که توانستم این تجربه نو را در سینما انجام دهم از " رخشان بنی اعتماد"- کارگردان فیلم "خون بازی" و" جهانگیر کوثری" تهیه کننده این فیلم تشکر می‌‏کنم .

وی گفت ": یکی از ویژگی‌‏های این فیلم این بود که تمام فیلم بدون سه پایه و دوربین روی دوش فیلمبرداری شد .

خسرو شکیبایی ، پس از دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد و حج عمره به همراه سه میلیون تومان گفت: از استادانم علی نصیریان و عزت الله انتظامی تشکر می‌‏کنم آنها الگوی من در سینما بودند .

" بهرام رادان" برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد پس از دریافت جایزه‌‏اش گفت: سنتوری را با زحمت بسیار ساختیم ، کار با گروه سازنده به پایان رسید و اثری فوق العاده پدید آمد ؛ بنابراین از اعضای هیت داوران تقاضا دارم که فیلم را مجددا و سر فرصت ببینند .

وی که هنگام سخنرانی سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار خود را روی زمین گذاشته بود ادامه داد: از مهر جویی بزرگ تشکر می‌‏کنم که برای این کار زحمت کشیده و هرگز نیازمند جایزه نیست .

رادان تاکید کرد: آیا می‌‏شود ما روزی سانسور نداشته باشیم این بازیگر سینما تصریح کرد: جایزه من متعلق به همه سنتوری‌‏هاست .
باران کوثری پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و یک دستگاه سمند برای فیلم خون بازی و روز سوم گفت: از مادرم و محمد حسین لطیفی سپاسگذارم که امکان این تجربه را به من دادند .

" عزت الله انتظامی" پس از دریافت جایزه ویژه برای تلاش بیش از اندازه و غیرت هنرمند به همراه یک سیمرغ بلورین و یک دستگاه سمند گفت: امسال برای من سال پر برکتی بود از همه هیات داوران ، مسوولان سینمایی و مسئولان جشنواره تشکر می‌‏کنم که مرا مورد لطف قرار دادند .

وی گفت: به همه جوانان مژده می‌‏دهم که آنها هم می‌‏توانند در این جایگاه قرار گیرند اما با هنر سلامت ، عاشقانه و با تعمق می‌‏تواند در این جایگاه بایستد .

رخشان بنی اعتماد ، یکی از اعضای گروه نویسندگان فیلم خون بازی پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه به همراه یک دستگاه سمند ، گفت: تجربه خوبی در کنار گروه نویسندگان این فیلم داشتند و یکی از بزرگترین موفقیت‌‏های خون بازی این خواهد بود که از معتاد شدن حتی یک جوان ایرانی جلوگیری کند .

"محمد حسین لطیفی" پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به همراه یک دستگاه سمند گفت: ما در شرایطی سخت فیلم روز سوم را به پایان بردیم و توانستیم در شرایط سخت لوکیشن ، دوام بیاوریم ؛این جایزه را به شهید محمد نورانی یکی از فرماندهان چهار محور اصلی خرمشهر، تقدیم می‌‏کنم .
" امیر شهاب رضویان "- کارگردان فیلم مینای شهر خاموش پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی ،‌‏ ویژه هیات داوران و یک دستگاه سمند گفت: من انتظار سیمرغ نداشتم و تقریبا غافلگیر شدم مرد بزرگی در سینما در این فیلم مرا همراهی می‌‏کرد که حضور او چیزهای زیادی به من آموخت عزت الله انتظامی مایه برکت فیلم ما بود .

" علیرضا جلالی" تهیه کننده فیلم روز سوم پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم به همراه یک دستگاه سمند قبل از آغاز فیلمبرداری نذر کردیم که پس از دریافت این جایزه آن را به ستوان شهید امان اللهی اهدا کنیم و در این جا این جایزه را به خانواده این شهید تقدیم می‌‏کنم .

" مسعود ده نمکی"- کارگردان فیلم" اخراجی‌‏ها" هم با اعتراض به روند داوری جشنواره بیست و پنجم فجر از دریافت جایزه امتناع کرد.

این کارگردان پس از این که حبیب الله کاسه ساز تهیه کننده فیلم اخراجی‌‏ها جایزه این فیلم را به ده نمکی اهدا کرد روی صحنه آمد و با شدت عصبانیت گفت: من نه مرغ می‌‏خواهم نه سیمرغ و این جایزه را به بازیگرانی که به شکل ناجوانمردانه دیده نشدند اهدا می‌‏کند.

ده نمکی: سیاست ما شبیه سینمای ما شده است و سیاست ما عین انتخاباتمان است من از شریفی نیا ، حیایی، عبدی و بقیه بازیگران عذر می‌‏خواهم که اگر آنها فیلم دیگری را بازی می‌‏کردند حتما جایزه می‌‏گرفتند .

ده نمکی اظهار داشت: من از مردمی که تا 4 صبح در سطح سینماها می‌‏ایستادند تا اخراجی‌‏ها را ببینند عذر می‌‏خواهم این کارگردان سینما که همچنان با نارضایتی و عصبانیت سخن می‌‏گفت گفت: من از کودکی دوست داشتم قاضی شوم اما وقتی داوری‌‏های این جشنواره را دیدم دیگر دوست ندارم قاضی شوم.

نظرهای خوانندگان

سلام آقای شکیبایی من شما را خیلی دوست دارم لطفا درمورد زندگی تان بیشتر بنویسید

-- arezoo ، Jun 3, 2007 در ساعت 12:22 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


هدف‌های بزرگ‌تری دارم

شترسواری مدنی دولا دولا نمی‌شود

بازگشت "گابو" به زادگاهش

کاربرد جدید یک رادیو برای حمام

پرسپولیس را بدون پیش‌داوری ببینید