تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

"نامه تهران" رایس را به چالش کشید

کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه آمریکا، به پرسش‌های نمایندگان کنگره این کشور درباره پیشنهاد مذاکره‌ای که گفته می‌شود تهران برای واشنگتن فرستاده بود پاسخ داد.

رایس به کنگره گفت که وی به خاطر نمی‌آورد که در سال۲۰۰۳ پیشنهادی از سوی ایران دیده باشد. رایس در این باره اظهار داشت: "ما کسانی را داریم که می‌گویند ایرانی‌ها می‌خواستند با شما مذاکره کنند".




"گمان می‌کنم اگر ایرانی‌ها گفته بودند ما حاضریم اسراییل را به رسمیت بشناسیم، من باید خبر داشتم". رایس در ادامه گفت: "من یادم نیست که چنین چیزی دیده باشم".

این سند که نسخه‌ای از آن در اختیار اسوشیتدپرس قرار گرفته است در نخستین روزهای حمله آمریکا به عراق به وزارت امورخارجه آمریکا فاکس شده است. در این سند ایران به امریکا پیشنهاد مذاکره مستقیم می‌کند.

به گزارش اسوشیتد پرس عراق در صدر موضوعاتی بود که تهران خواهان گفتگو با واشنگتن شد و ایران در این نامه از اعلام آمادگی خود برای "حمایت جدی از برقراری ثبات در عراق" خبر می‌دهد.

رابرت وکسلر، نماینده فلوریدا از رایس پرسید: "شما این فاکس کذایی را ندیدید"؟

رایس پاسخ داد: "من تنها باید به شما بگویم که شاید یک نفر چیزی مثل این دیده باشد، اما من به شما می‌گویم اگر ایرانی‌ها پیشنهاد می‌دادند که اسراییل را به رسمیت بشناسند، توجه مرا جلب می‌کرد".

فلینت لورت، مشاور پیشین شورای امنیت ملی آمریکا که در زمان فاکس این نامه از این شورا رفته بود طی مصاحبه‌ای از وجود چنین نامه‌ای از طرف تهران خبر داد و اعلام کرد که وی از فاکس چنین نامه‌ای به شورای امنیت ملی آمریکا مطلع است.

اسو شیتد پرس می افزاید برخی دیگر از مقامات آمریکایی می‌گویند که این نامه همچنین به وزارت امورخاجه آمریکا در زمان کاولین پاول ارسال شده است.

لورت در مصاحبه‌ای در روز چهارشنبه اظهار داشت: "دولت آمریکا با ملغمه‌ای از بی‌کفایتی و کوری ایدئولوِژیک، به خود زحمت نداد تا ببیند این فرصت آنچنان که در کاغذ می‌نماید جدی است یا نه".

در ماه ژوئن ۲۰۰۶ رایس در گفتگو با رادیو پابلیک ناشنال گفته بود که وی از چنین نامه‌ای اطلاع دارد.

نظرهای خوانندگان

با سلام و خسته نباشید.در صورت امکان ،لطفا آدرس ایمیل خانم رایس را برایم ارسال فرمایید.

-- منوچهر ، Jun 16, 2007 در ساعت 10:41 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


نقض حقوق بشر فرياد شد

یک، دو، سه کیارستمی

پاسخ به توماس اردبرينک

نگارستان خرم‌شهر در زمانه

صدای آلمان: از پيگرد تا عفو