تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

انقلاب توالت در مالزی


پس از اینکه دولت مالزی اعلام کرد که در نظر دارد در توالت دست به "انقلاب" بزند، پیش‌بینی می‌شود برخی از کالج‌های مالزی کلاس‌هایی در زمینه رعایت نظافت در توالت‌‌های عمومی برگزار کنند.

به گزارش اسوشیتد پرس، این اقدام به منظور هرچه بیشتر نزدیک شدن پاکیزکی توالت‌های مالزی به توالت‌های کشورهایی چون بریتانیا و سنگاپور است.

به گفته یک مقام دولتی مالزی، "توالت‌ها را تنها نمی‌توان با چشم تشخیص داد. این مسئله همچنین به استفاده از تجهیزات پاک‌کننده، صابون، خوش‌بو کننده‌ها و دستمال‌های مناسب بستگی دارد".

همچنین به گفته همین مقام دولتی، مدیریت توالت‌هایی که از بالاترین معیارهای طراحی و تاسیسات بهداشتی برخودارند، در این کلاس‌ها آموزش داده می‌شود.

توالت‌های عمومی مالزی وضعیت بغرنج و تهوع‌آوری دارند و شهروندان و گردشگران در این زمینه با مشکل روبرو هستند؛ از همین رو دولت مالزی اعلام کرده است که قصد دارد انقلابی در توالت‌های این کشور به راه بیاندازد.


از دیگر اقداماتی که دولت مالزی در این راستا انجام خواهد داد ساخت توالت‌های مدرن خود- پاکیزه ساز در فروشگاه‌های بزرگ و ابطال مجوز رستوران‌هایی است که توالت‌‌های متعفن دارند.

ساخت توالت مناسب که صد سال پیش انقلابی در وضع بهداشت عمومی شهرهای نیویورک، لندن و پاریس پدید آورد، در کشورهای در حال توسعه در زمره مواردی است که در مبارزه با فقر و بیماری کمترین توجه به آن می‌شود.

"برنامه توسعه سازمان ملل" در گزارش سال ۲۰۰۶ از جمله موضوع آب سالم و تاسیسات بهداشتی در میان جمعیت فقیر جهان مورد توجه و بررسی قرار داد.

کوین واتکینز، یکی از نویسندگان اصلی این گزارش می‌گوید: "چیزهایی که به مدفوع انسان ربط دارند، به گونه‌ای نیستند که در برنامه‌های مبارزاتی احزاب سیاسی گنجانده شده یا اینکه بخشی از برنامه‌های دولت‌ها شوند".

واتکینز می‌افزاید بهایی که انسان به پای این تابوها می‌دهد، بیش از خود این تابو در پرده می‌ماند. سالانه بیش از 2 میلیون کودک با اسهال و دیگر بیماری‌های ناشی از آب ناسالم و نبود سرویس بهداشتی مناسب از بین می‌روند.

بیش از یک‌سوم مردم جهان ( 2.6میلیارد) از توالت پاکیزه محرومند، و بیش از یک میلیارد نفرآب مورد نیاز خود برای نوشیدن، پخت‌و پز و شست‌و‌شو را از منابعی فراهم می‌کنند که با مدفوع انسانی و حیوانی آلوده شده است.

نظرهای خوانندگان

راستش من الان دو ساله که دارم تو مالزی زندگی می کنم اما تا امروز خوشبختانه با هیچ صحنه فجیعی در توالت های عمومی رو به رو نشدم. البته بعضی توالت ها نسبت به بقیه کثیف هستند اما به طور عموم، توالت ها بهداشت مناسبی داشته اند. در عین حال شایدم من زیادی خوش شانس بودم و کثیف هاش به پستم نخورده.

-- ندا ، Mar 27, 2008 در ساعت 04:17 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)